Různé typy reklam na nás neustále vyskakují při procházení internetových stránek. A dobře vypadající kabát za zlomek ceny nabízené v kamenném obchodě nezřídka naši pozornost upoutá. Může se ovšem jednat o zboží z obchodu, který sídlí mimo Evropskou unii, jinými slovy nemusí odpovídat standardům kvality a zdravotní nezávadnosti, může podléhat jiným obchodním podmínkám – na což přijdeme až ve chvíli, kdy máme balík doma a chceme jej vrátit či reklamovat. A ono to třeba nejde.
Poměr nákupů na internetu a v kamenných obchodech stále posiluje ve prospěch digitálních prodejen. Počkejme si na výsledky spotřebitelského chování o letošních Vánocích, vsadila bych boty, že dárků na internetu letos Ježíšek pořídí zas o něco víc než vloni. A téma zodpovědného chování spotřebitelů ve stínu tohoto trendu nabírá na aktuálnosti.
Řadu věcí si osvojíme, nabudeme zkušeností a poučením z pár vlastních přešlapů. Jsem ale ráda, že možná pár takových nezdarů může pomoci odbourat informační kampaň, kterou finančně podpoří Evropský parlament. Na rok 2016 jsme totiž s pár kolegy z výboru pro ochranu spotřebitele a vnitřní trh připravili pilotní projekt právě ke vzdělávání spotřebitelů ohledně bezpečnosti produktů na digitálním trhu. Na informační kampaň jsme získali 325 tis. EUR. Oslovit chceme nejen jednotlivce, ale i leckteré firmy, které čile nakupují přes internet a nezřídka se setkávají s různými nekalými praktikami.
Globalizace a digitalizaci otevírá dveře k nepřebernému množství výrobků takřka z celého světa, které objednáme kliknutím myši nebo v tramvaji cestou do práce na mobilním telefonu. Dnešní možnosti nám na jednu stranu mohou život v mnohém ulehčit, na straně druhé se učíme za pochodu a spálí se občas asi každý z nás. Pokud by se nám podařilo informační kampaní ochránit českého spotřebitele od nejednoho nepříjemného překvapení, budu spokojená.
Psáno pro blog.idnes.cz