Nic proti dobrovolnému šetření v soukromých fondech. Část občanů by určitě ráda nějak šikovně dlouhodobě investovala své úspory. Odbory a opozice jen varují, že pokud to bude na úkor státního průběžného penzijního systému, tak to nezajistí důstojný standard na stáří pro lidi, kteří měli v životě nízké příjmy. A rozdělí-li si fondy úspory obyvatelstva, není to v žádném případě samospasitelné.
V připomínkovém řízení je balíček zákonů,
které budou definovat nová pravidla pro poskytování různých
spořících produktů. Nové nastavení systému nejspíš přinese
vlnu fúzí a čištění trhu, vedle existujících fondů se
přihlásí i universální peněžní ústavy a silné kapitálové
skupiny se zahraničními matkami. To je výzva nejen pro regulátory
v této oblasti, ale také apel na politickou a právní stabilitu
navržené nové insitucionální struktury.
Debata se nyní
soustřeďuje hlavně na tzv. druhý pilíř penzijní reformy, tedy
zda mají být dobrovolně vyvedeny 3 procentní body z důchodového
pojištění do soukromých kapitálových fondů. Pokud to bude jen
nějakých 25 mld Kč ročně (záleží na zájmu a možnostech
lidí), za 20 let by to bylo cca 500 mld Kč. To jsou peníze, které
samozřejmě mohou v prvním pilíři chybět.
Zacházení s
těmito penězi má být omezeno - bude možné si vybrat maximálně
ze čtyř investičních strategií, přičemž jedna bude investovat
výhradně do státních českých dluhopisů. Ale v dynamičtějších
strategiích se bude moci investovat prostřednictvím investičních
fondů i do rizikovějších aktiv a povinnost investovat v českých
korunách. Je limitována pouze na třetinu aktiv.
Méně
skloňovaným tématem je tzv. třetí pilíř penzijní reformy,
který má vznikout transformací již existujícího penzijního
připojištění. Tady mají lidé zejména střední generace
našetřeno se stání podporou cca 220 mld Kč. Výkonnost těchto
českých penzijních fondů je ale zatím prachbídná, nebýt
státního příspěvku tak se nevyplatí vůbec.
Vláda chce
proto navrhnout ve třetím pilíři uvolnění regulace pro
investování, a to včetně zrušení povinnosti hospodařit bez
ztrát (tzv. garantovaná nula). Na rozdíl od druhého pilíře zde
bude možný neomezený počet investičních strategií. Součástí
transformace třetího pilíře má být i oddělení majetku
střadatelů a akcionářů. Rozdíly v ocenění majektu fondu a
náklady příštích období tak ponese akcionář fondu.
Zajem o
stovky milard úspor obyvatelstva je nemalý. Případná státní
podpora či výhodné nastavení pravidel může nasměrovat i zájem
obyvatelstva. Ve hře je i možnost podpory příspěvků
zaměstnavatelů k penzijnímu pojištění svých zaměstnanců. A
tak je připravovaná diversifikace nabídek spořících produktů
předmětem konkurečního boje ale i politického zájmu z prava i z
leva. Přitom zaručit dlouhodobé výnosy s fondového spoření
není v žádné variantě snadné.
V poslední době se otevřela
debata o možnosti jakéhosi čtvrtého pilíře. Stavební
spořitelny se usilují, aby je vláda zahrnula do důchodové
reformy coby plnohodnotnou součást nového penzijního systému. V
stavebních spořitelnách má dnes na 5 milionů klientů naspořeno
cca 430 mld Kč. Přesto stavební spořitelny po redukci státní
podpory stavebního spoření bojují o své místo na slunci a
získat přístup k zdrojů, možná i se státní podporou by se jim
samozřejmě hodilo.
Produkt stavebního spoření by byl tzv.
čtvrtým pilířem pozměněn. Asociace stavebních spořitelen se
odvolává na podobný systém uzákoněný v Německu. Argumentem
je, že mít na stáří zajištěné vlastní bydlení zásadně
zlevňuje náklady na bydlení. Podobně se stavební spořitelny v
minulosti zajímaly o návrh rozšíření účelu stavebního
spoření na státem podporované půjčky na vzdělání.
O co
by mělo v tomto čtrvtém pilíři konkrétně jít ? Na konci
spořícího cyklu by klienti stavebních spořitelen prostě vložili
celou částku jako vklad do jiného finančního produktu, například
životního pojištění, nebo podílových fondů. Naspořená
částka by sloužila buď k nákupu nemovitosti, nebo by byla
převedena do nákupu státních dluhopisů,. Po ukončení spořící
fáze by klient mohl dostával po určité období pouze tzv. anuity
(jakousi rentu). Spořitelny by tak mohly vedle stavebního spoření
a nabídek životního pojištění či pojištění majetku mít
možnost spravovat prostředky zhodnocované s garancí státu.
Je
evidentní, že konečná pravidla fondového spoření se týkájí
nemalých částek a že nejde o maličkost. Tím více zaráží
často mimojdoucí debata. A následky pak přijdou. Nechci hned
strašit maďarským scénářem a opětnou nacionalizací peněz
uložených v soukromých fondech. Příkladem neujasněného postupu
může být i fakt, že v ČR stále nemáme zaměstnanecké fondy,
které jsou v EU poměrně běžné. To by už mohl být třeba pátý
pilíř.
Působení těchto fondů s působností na celém na vnitřním trhu EU nám ukládá evropská legislativa. A za nesplnění příslušné směrnice je ČR žalována Evropskou komisí u Soudního dvora EU s možnou sankcí za každý den od roku 2005 22 tisíc eur. Ale změtení už je i bez pátého pilíře dost velké.Vynořme tedy z mlžin politických debat konkrétní sbilancovaná čísla a vytáhněme konečně všechny karty z rukávu. A pak možná i debaty o všech těch reformních pilířích dostanou jasnější smysl.