V neděli 13. prosince odstartoval legiovlak na svou poslední letošní cestu. Z pražského Masarykova nádraží zamířil do Stochova, kde na něho v prezidentském salónku čekal prezident republiky Miloš Zeman.
„Na vlak navazoval pietní akt u hrobu T. G. Masaryka a také prohlídka našeho muzea TGM v Lánech,“ sdělil radní pro oblast kultury a památkové péče Zdeněk Štefek, který si cestu legiovlakem taženého parní lokomotivou nenechal ujít.
Ve Stochově na účastníky čekala mimo prohlídky několika vagónů legiovlaku i polní kuchyně, v které se podával legionářský guláš.
Legiovlak vyjel z Hlavního nádraží v Praze poprvé v úterý 19. května. Je součástí projektu Legie 100, který za podpory vlády, Ministerstva obrany a řady dalších institucí realizuje Československá obec legionářská. Replika legionářského vlaku je koncipována jako pojízdné muzeum, které má připomínat historii československých legií.
„Prezentace činnosti legií se bohužel zaměřila jen na adoraci legií, nikoliv i na jejich nesporné záporné stránky jejich činnosti, zejména na východní frontě, “ podotkl radní Štefek a narážel tak na to, že se legie angažovaly i na straně bílého teroru a vraždění a měly i lupičskou roli – část ruského národního pokladu odvezly vlakem přes celou Sibiř až do Vladivostoku, odkud byla převezena do ČSR.
Legiovlak navštívil mimo Prahy i Mladou Boleslav, Liberec, Martinice, Jaroměř, Hradec Králové, Pardubice, České Budějovice, Jihlavu, Brno, Zlín a Břeclav, zamířil i na Slovensko.
Obsahuje 11 vozů základní sestavy, skládá se z vozu polní pošty, těplušky, zdravotního, štábního, obrněného, krejčovského, prodejního, kovářského, ubytovacího a 2 plošinových vozů. Ve všech vozech se nachází věrná rekonstrukce vybavení včetně legionářů v dobových stejnokrojích, samozřejmě též různé exponáty a fotografie. Svou pouť by měl ukončit v roce 2020, po oslavách 100. výročí vzniku Československa a bojů za zachování územní celistvosti republiky.