Donedávna platilo, že vybudovat zbývajících 80 kilometrů čtyřproudové silnice potrvá ještě šestnáct let. Nyní je plán zkrácen na deset až dvanáct let – tedy do roku 2025, pokud přípravy poběží hladce a na stavbu se podaří čerpat evropské dotace. S kratším termínem počítá ve svých dokumentech už i Ředitelství silnic a dálnic a je zřejmé, že celý resort pod vedením ministra dopravy Dana Ťoka udělal v tomto směru v poslední době kus práce. Velké zpoždění nastalo kvůli minulé vládě, která v roce 2010 zcela zastavila všechny přípravné práce na D6. Přitom napojení Karlovarského kraje na dálniční síť a na Prahu je zásadní podmínkou pro příchod investorů, pro vznik nových pracovních míst a tedy pro další rozvoj a budoucnost regionu.
Úkolem úředníků s podporou politiků, včetně poslanců parlamentu, bude vyřešit některé potíže. Jako největší zádrhel celého záměru se jeví pomalejší výkup pozemků pro stavbu a pro její zázemí od současných soukromých vlastníků. Pravidla jsou nyní nastavena tak, že nelze začít stavět, dokud stát potřebné parcely nezíská. Výhodnější by byl opačný postup, kdy by stát učinil majitelům finanční nabídku a pokud by se jim zdála nízká, mohli by se dodatečně o vyšší peněžní vypořádání soudit. I přes loňskou novelu zákona, která skokovým růstem výkupních cen na osmi nebo i šestnácti násobek odhadních cen zvýšila motivaci vlastníků prodávat půdu, se v tomto ohledu Ředitelství silnic a dálnic ocitlo pod velkým tlakem, aby výkupy urychlilo. Diskutuje se i otázka, zda jednání s majiteli pozemků svěřit nikoliv úředníkům, ale nasmlouvaným osobám či firmám, které by celý zdlouhavý proces mohly zvládnout dříve.
U tří úseků v celkové hodnotě 4,8 miliardy korun, které se mají začít stavět už letos (a skončit v roce 2019) se procento zatím vykoupených pozemků pohybuje následovně: 59 procent Nové Strašecí – Řevničov, 84 procent obchvat Řevničova, 92 procent obchvat Lubence. Pro obchvaty Krupé, Hořoviček a Hořesedel, které by se měly podle nového plánu začít budovat v letech 2018 a 2019, je vykoupena nyní asi třetina půdy. Problémy Ředitelství silnic a dálnic očekává kvůli tomu, že někteří vlastníci požadují šestnáctinásobek odhadní ceny, zatímco jiní už byli vypořádáni podle původní směrnice ministerstva dopravy za osminásobek. Do celé záležitosti může promluvit i to, že podle nového zákona je nutné znovu ověřit platnost už starých rozhodnutí o vlivu staveb jednotlivých úseků na životní prostředí.
Považuji za rozumné, aby obchvaty na trase do Prahy dostaly přednost. Stejně tak by bylo zapotřebí napojit D6 na německou dálniční síť. Na německé straně bohužel není vůle dálniční propojku stavět. Klíčový bude letos i začátek stavby obchvatu Trstěnice – Drmoul na silnici I/21, aby bylo možné využít peněz z evropských fondů.