Ta by měla výrazně pomoci přetížené dopravě a zároveň je nezbytná pro další rozvoj celého Pardubického kraje. Jaký je tedy stav v budování R35 po oněch dvou letech a jak aktivně se do něj zapojila dolní komora parlamentu?
Stav roku 2013
Na sklonku roku 2013 panoval ve výstavbě R35 neutěšený stav a téměř nic se nehýbalo kupředu. Vinu na tom měl jednak někdejší ministr dopravy Vít Bárta z Věcí veřejných, který z nepochopitelných důvodů nechal zastavit veškeré práce (včetně těch přípravných) na mnoha komunikacích, R35 v to nevyjímaje. Druhou ránou pak bylo přijetí novely zákona 416/2009 o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury. Tato novela nastavila tak nevýhodné parametry pro výkupy pozemků, že je prakticky zastavila.
Události posledních dvou let
S tím vším byli seznámeni noví poslanci zvolení za Pardubický kraj na schůzce 26. ledna 2014, kterou jsem svolal do Vysokého Mýta. Závěr celého setkání vyzněl jednoznačně: musí dojít k opravě zákona 416/2009 takovým způsobem, aby se opět rozjel výkup pozemků. K tomu skutečně došlo a v červnu 2014 schválila Poslanecká sněmovna novelu zmíněného zákona 416. Ta stanovila jako výkupní cenu osminásobek odhadní ceny v místě obvyklé, v ojedinělých a odůvodněných případech pak šestnáctinásobek. Díky tomu se opravdu od začátku roku 2015 rozeběhl výkup pozemků na plánovaných úsecích R35 Opatovice – Časy, Časy – Ostrov. Dnes, na začátku roku 2016, je stav takový, že v prvním úseku je vykoupeno 98% pozemků a v druhém 92%. Nicméně v reálné praxi se ukázalo, že možnost udělení šestnáctinásobku je v mnoha případech kontraproduktivní a výkupy jen brzdí. To byl konec konců i případ obce Časy, která dlouhodobě nechtěla prodat své obecní pozemky s odůvodněním, že jako správný hospodář musí požadovat co nejvyšší cenou, kterou umožňuje zákon. Z tohoto důvodu přijala Sněmovna ve zrychleném čtení v říjnu 2015 další novelu zákona 416/2009, která šestnáctinásobek ruší a pro všechny účastníky řízení nastavuje stejná pravidla.
Co nás čeká v roce 2016
Stav a vyhlídky v přípravě a realizaci výstavby R35 jsou tak podstatně pozitivnější, než jaké byly před dvěma lety. Ještě do konce roku 2015 byla dokončena stavba tříúrovňové křižovatky v Opatovicích nad Labem; je vykoupena drtivá většina pozemků v úsecích Opatovice – Časy, Časy – Ostrov; v úseku Ostrov – Staré Město u Moravské Třebové byly dokončeny geologické průzkumy. V roce 2016 se pro úsek Opatovice – Ostrov plánuje následující: Provádění archeologického průzkumu. Dokončení majetkoprávního projednání (věcná břemena). Projednání dokumentace ke stavebnímu řízení. Stavební řízení. Zahájení výběrového řízení na zhotovitele stavby. Pro úsek Ostrov – Staré Město u M. Třebové v roce 2016: Byly zahájeny projektové práce na Dokumentacích pro územní rozhodnutí (DÚR) na zbývajících 2 stavbách z 6. Do konce roku budou tyto DÚR pro všechny stavby dokončeny. Bude probíhat inženýrská činnost k vydání územních rozhodnutí.
Hrozby tu jsou
Společně s opakovaným ujištění ministra financí a ministra dopravy o dostatku finančních prostředků, vybízí uvedené skutečnosti k opatrnému optimismu. Nicméně nic není ideální a bez problému by to snad ani nešlo. Ten nejnovější má jméno EIA. Před územním i stavebním řízením musí totiž proběhnout zezávaznění stanoviska EIA (dle novely zák. 100/2001 Sb.) a vydání „coherence stamp“ pro každou stavbu. Toto se nyní jeví jako velká neznámá, dle předběžných informací z MŽP bude třeba nové projednání dokumentace EIA u staveb, kde bylo Stanovisko EIA vydáno dle zák 244/1992 Sb., což je i plánovaná R35. V takovém případě by se vše minimálně o dva roky zpozdilo. Nyní musíme věřit ministrům Ťokovi a Brabcovi, že v Bruselu vyjednají výjimku.
Jiří Junek