„Znepokojuje mě směr, jímž se jednání ubírají. Obávám se, že budeme-li takto pokračovat, čtvrtý železniční balíček nepřinese žádná zlepšení a stane se další prázdnou legislativní skořápkou,“ uvedl Telička.
Původním cílem čtvrtého železničního balíčku byla liberalizace evropského železniční trhu a zavedení pravidla, že se zakázky mohou udělovat pouze prostřednictvím výběrových řízení. Podle Teličky ale postoj Evropské rady míří zcela opačným směrem a je daleko od dosažení základních podmínek pro otevření trhu.
„Rada navrhla text s tolika výjimkami, že zakázku bude možné z libovolného důvodu přidělit komukoli. Rada by se také měla zamyslet nad svým stanoviskem v otázce nediskriminační a efektivního přístupu ke kolejovým vozidlům, což je základní podmínkou pro otevření trhu,“ řekl Telička.
Europoslanec Telička si proto myslí, že Evropská rada by měla k 4. železničnímu zaujmout jiný, konstruktivnější postoj.
„Soudě podle našeho posledního setkání, eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová s těmito cíli souhlasí. Věříme, že se podaří vrátit jednání na správnou cestu. Chtěl bych také vzít za slovo nizozemského premiéra Marka Rutteho, který dnes v Evropském parlamentu prohlásil, že jejich předsednictví v Radě chce odblokovat vnitřní trh. Tento balíček je jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout,“ uvedl Pavel Telička.