Při jeho zveřejňování jsem ještě netušila, že moje odpověď vyvolá tak silnou vlnu nevole a napadání ze strany poskytovatelů a samotných řidičů taxislužby. Jsem si vědomá toho, že aktuální znění zákona o silniční dopravě nereflektuje nárůst mobilních technologických řešení a neumí na současnou situaci reagovat. Je proto potřeba iniciovat změnu současné právní úpravy a to bylo také hlavním cílem zveřejnění mého stanoviska. Musíme najít nové řešení, které stávající úpravu zcela zreviduje a které bude odpovídat na potřeby všech hráčů na trhu, včetně tradičních poskytovatelů taxislužby.
Jsem proto zcela otevřená kvalitní diskuzi a názorům z obou stran. Z tohoto důvodu jsem se rozhodla pozvat na tradiční pracovní snídani českých europoslanců oba zástupce tohoto nekončícího sporu, aby nám prezentovali svá stanoviska a kvalitní argumenty. Asociace koncesionářů v taxislužbě však bohužel mé pozvání nepřijala, což je pro mne dodnes velkým zklamáním. Věřím, že už i tak zajímavá diskuze, kterou jsme dnes na půdě Evropského parlamentu vedli se společností Uber, by mohla být v opačném případě vyváženější.
Musím říct, že prezentace společnosti Uber, kterou zastupoval Fabian Ladda z Bruselské pobočky, a Matesuz Litewski, který má na starosti oblast celé střední a východní Evropy, sklidila velmi pozitivní ohlasy ze strany českých europoslanců. Ocenili snahu Uberu vést konstruktivní dialog a pracovat na zlepšení současné situace v oblasti daní a souladu s právním prostředím. Nyní jsou již např. řidiči povinni při přihlášení do aplikace uvést své IČO a předložit společnosti své doklady potvrzující registraci k placení DPH. Společnost Uber také upozornila na velmi pozitivní dopad této služby na zaměstnanost. Jako příklad uvedla oblast pařížského předměstí se zvýšenou kriminalitou, kdy Uber aplikace představuje ideální řešení pro místní obyvatele - potenciální řidiče, jak se vypořádat s vysokou úrovní nezaměstnanosti, která dosahuje více jak 50%. Kdyby se francouzské vládě podařilo přijmout určitá regulační opatření ve prospěch nových inovativních řešení v dopravě, mohla by podpořit vytvoření dalších 70 000 pracovních míst. A právě v tom spatřuji velký potenciál i já.
V některých státech se však věci začínají konečně ubírat správným směrem, například v Estonsku, které se jako první snaží zahrnout úpravu tzv. spolujízdy do místních zákonů zařazením pod kategorii smluvní přepravy. Dalším pozitivním příkladem je Litva nebo Velká Británie. Právě o těchto zemích jsme se bavili také dnes odpoledne během dalšího diskuzního setkání, tentokrát s mými kolegy z ALDE, které jsem uspořádala ve spolupráci s Uberem. Úspěch setkání dokládá to, že nikdo ze schůzky neodešel bez stažené aplikace Uber ve svém mobilním telefonu.