Legislativní radě vlády (LRV), poradního orgánu vlády, v jejímž čele stojí předseda, ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu Jiří Dienstbier, bylo v roce 2015 přeloženo k projednání celkem 409 legislativních návrhů. Z toho bylo 8 návrhů věcných záměrů zákonů, 121 návrhů zákonů včetně 1 návrhu ústavního zákona, 84 návrhů nařízení vlády a 186 návrhů vyhlášek, které zpravidla projednávají pouze pracovní komise Legislativní rady vlády. Na základě rozhodnutí ministra Dienstbiera LRV také projednala a zaujala stanovisko k materiálu „Analýza ústavnosti právní úpravy vydávání souhlasu obce s poskytnutím doplatku na bydlení podle § 33 odst. 6 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění zákona č. 252/2014 Sb.“.
Výroční zpráva o činnosti Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí v roce 2015
Rada vlády pro koordinaci boje s korupcí, které předsedá ministr
Dienstbier, zasedala v roce 2015 celkem sedmkrát. V průběhu roku se Rada
věnovala významným legislativním materiálům, mezi kterými lze zmínit
například návrh zákona o prokazování původu majetku, návrh novely zákona
o střetu zájmů, návrh zákona o zadávání veřejných zakázek, návrh zákona
o státním zastupitelství či návrh novely zákona o sdružování v
politických stranách a politických hnutích.
Rada také připravila rozšíření přístupu veřejnosti k materiálům v Knihovně připravované legislativy a návrh Akčního plánu boje s korupcí na rok 2016. Rada v roce 2015 schválila 23 stanovisek k legislativním i nelegislativním materiálům.
Rada vlády pro koordinaci boje s korupcí vznikla na základě usnesení vlády ze dne 30. července 2014 č. 629, aby koordinovala a vyhodnocovala problematiku boje s korupcí a na základě svých poznatků předkládala vládě návrhy na opatření vedoucí ke snižování korupčního rizika v rámci činnosti veřejné správy a zvýšení její transparentnosti
Předsedou Rady je ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu. Místopředsedy Rady jsou místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace, ministr vnitra, 1. místopředseda vlády pro ekonomiku a ministr financí a ministr spravedlnosti. Dalšími členy jsou ředitel Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality služby kriminální policie a vyšetřování, ředitel Generální inspekce bezpečnostních sborů, nejvyšší státní zástupce, předseda Svazu měst a obcí České republiky, předseda Asociace krajů České republiky, prezident Hospodářské komory České republiky, veřejná ochránkyně práv a 6 zástupců nestátních neziskových organizací, akademické obce a odborné veřejnosti, které rada schválila na návrh předsedy Rady vlády na svém prvním jednání konaném dne 21. října 2014. Činnost rady zajišťuje Oddělení boje s korupcí, spadající pod Odbor hodnocení dopadů regulace.
Revize úkolů vyplývajících z usnesení vlády týkajících se integrace romské menšiny
Usnesením vlády ze dne 3. listopadu 2014 č. 902, ke Zprávě o stavu
romské menšiny v ČR za rok 2013 bylo uloženo zpracovat revizi úkolů
vyplývajících z usnesení vlády týkajících se integrace romské menšiny.
Cílem předkládaného materiálu je, aby se v minulosti uložené úkoly
nepřekrývaly především s opatřeními obsaženými ve Strategii romské
integrace do roku 2020, která byla schválena usnesením vlády ze dne 23.
února 2015 č. 127.
Dále by měla být vyhodnocena aktuálnost úkolů plynoucí z ukončené mezinárodní iniciativy Dekáda romské inkluze 2005-2015, do které byla Česká republika zapojena. Měly by být aktualizovány úkoly, které se staly zastaralými, nebo splněnými, nebo u nich došlo ke změně gestora. Další požadavek směřuje k posouzení relevance jednotlivých úkolů pro integraci romské menšiny a v neposlední řadě ke zpřehlednění a zjednodušení každoročního informování o naplňování zmíněných úkolů.
Návrh poslanců Marty Semelové, Hany Aulické Jírovcové, Aleny
Nohavové, Soni Markové, Miroslava Opálky, Pavla Kováčika, Zdeňka
Ondráčka a Leo Luzara na vydání zákona o náhradním výživném a o změně
některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním výživném) (tisk č.
780)
Cílem návrhu zákona je zavést náhradní výživné pro nezaopatřené dítě
poskytované státem, jestliže druhý rodič neplatí řádně stanovené
výživné.
Návrh poslanců Vojtěcha Filipa, Stanislava Grospiče, Miloslavy
Vostré, Zuzky Bebarové Rujbrové, Jaroslava Borky, Zdeňka Ondráčka a
dalších na vydání zákona o Pražském hradu (sněmovní tisk č. 781)
Cílem předloženého návrhu zákona je především zabránit tomu, aby
nemovité věci tvořící areál Pražského hradu a související movité věci
byly vydány církevním subjektům podle zákona o majetkovém vyrovnání s
církvemi a náboženskými společnostmi.
Návrh na vstup vlády do řízení vedeného před Ústavním soudem
pod spisovou značkou Pl. ÚS 10/16 o návrhu Krajského soudu v Praze na
zrušení ustanovení § 17 odst. 4, věty druhé, zákona č. 256/2013 Sb., o
katastru nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů
Vláda České republiky byla Ústavním soudem informována o zahájení
řízení o návrhu Krajského soudu v Praze na zrušení ustanovení § 17 odst.
4, věty druhé, zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí, ve znění
pozdějších předpisů. Zároveň byla vláda, v intencích ustanovení § 69
odst. 2 zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších
předpisů, vyzvána, aby sdělila, zda využije svého práva vstoupit do
předmětného řízení v postavení vedlejšího účastníka řízení.