V Leteckém muzeu Metoděje Vlacha, pobočce Muzea Mladoboleslavska byla v pátek 27. května slavnostně pokřtěna zkonstruovaná funkční replika francouzského letounu Morane Saulnier BB z roku 1915. Akce se těšila velkému zájmu médií i partnerů muzea, města Mladá Boleslav, Škody Auto, delegace z francouzského velvyslanectví i prezidenta Historical Flying Clubu, přítomni byli i zástupce zřizovatele muzea, Středočeského kraje, náměstek hejtmana Karel Horčička a radní pro oblast kultury a památkové péče Zdeněk Štefek.
„Letecké muzeum nám dělá radost již rok, těší se zájmu desetitisíců návštěvníků, získalo cenu Stavba roku 2014 a nyní i třetí místo v soutěži muzeí a galerií Gloria Musaealis. Probíhá zde spousta zajímavých kulturních, vzdělávacích a doprovodných akcí, křest nových letadel je jen jednou z nich. Chtěl bych celému kolektivu za jejich práci a nadšení poděkovat a slíbit, že se muzeum bude rozvíjet i dále,“ prohlásil radní Štefek a avizoval tak i schválené rozšíření expozice muzea o období po druhé světové válce a brzké zpřístupnění seskokového simulátoru.
Hosty přivítal klavír a dobové kulturní vystoupení, nechyběly ani tradiční francouzské uniformy. Po úvodních projevech byl prezentován krátký film o stavbě letounu a pak již proběhl na ploše letiště slavnostní křest.
Zkušebního letu s již 11. postavenou replikou letadla, s Morane Soulnier BB se ujal syn vedoucího muzea Vladimíra Handlíka, a bez problémů s ním přistál k rozjásanému a tleskajícímu davu.
Stroj, který byl postaven přesně po 100 letech od prvního vzletu originálu, je jednomotorovým dvouplošníkem určeným pro pozorovací lety. Vznikl ve Francii během 1. světové války v roce 1915. Vycházel z jednoplošné stíhačky Type N, bylo přidáno druhé křídlo a prostor pro pozorovatele.
Létal ve francouzském a britském letectvu, celkem bylo postaveno 94 kusů. Letoun poháněl rotační devítiválec Le Rhône o výkonu 60-82 kW (80 - 110 k). Při rozpětí křídel 8,65 m a vzletové hmotnosti 750 kg létal maximální rychlostí 147 km/h. Exponát postavil pro Nadační fond Letadlo Metoděje Vlacha Petr Tax, replika o rozpětí křídel 9 m a váze 305 kg je poháněna australským motorem Rotec.
Foto: KUSK