První seminář se uskutečnil 22. dubna v Kroměřži a poskytl velmi cenné a užitečné informace o nekalých praktikách některých obchodníků. Další semináře se uskuteční 6. května v Uherském Hradišti, 13. května ve Vsetíně a 20. května ve Zlíně.
Paní Jiřině je 80 let a dosud se úspěšně vyhýbala všem nástrahám předváděcích akcí a podomním prodejům. Když ale dostala pozvánku na autobusový zájezd za velmi příznivou cenu, na výlet se vypravila. Místo návštěvy pamětihodností skončila na několik hodin v nevytopeném sále restaurace. Jak potom vyprávěla, když se na ni obchodní zástupci soustředili, pocit zimy a osamocení ji přiměl ukončit své trápení, a proto za příslib okamžitého odvozu domů bez přečtení podepsala kupní smlouvu na zboží v celkové hodnotě 19 990 Kč. Namístě zaplatila první zálohu ve výši tisíc korun, doma po převzetí zboží další čtyři tisíce s tím, že zbytek částky doplatí v co nejkratší době. Ve zmatku a rozrušení z vyvíjeného nátlaku si bohužel nezkontrolovala, že jí nebylo předáno veškeré zboží uvedené na kupní smlouvě. Stejně tak nemá potvrzení o zaplacení druhé čtyřtisícové zálohy. Pokusila se sice odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dnů, ale vzhledem k tomu, že nemůže vrátit veškeré na smlouvě uvedené zboží a nemá ani potvrzení o zaplacení oněch čtyř tisíc korun, jsou její naděje na úspěch mizivé.
Podobných smutných případů jsou desítky. Jak se tedy bránit proti nekalým obchodním praktikám?
1. NEMÁM ZÁJEM: Na podobné nabídky nereagovat, letáčky házet rovnou do koše. Uvědomte si, že dárky za účast, pronájem sálu a další náklady prodávajícího musí někdo uhradit - a to je kupující! Nejen proto jsou také výrobky nabízené na předváděcích akcích mnohonásobně dražší než stejné nebo obdobné zboží v klasických obchodech.
2. BRZDA: Pokud se přesto rozhodnete podobnou akci navštívit, nechoďte sami. Požádejte o doprovod někoho z přátel nebo příbuzných, kteří vás dokáží nejen zavčasu „přibrzdit“ před nevýhodnou koupí, ale stejně tak mohou následně dosvědčit způsob jednání a postupy prodávajících pro případ sporu.
3. ČTĚTE: Rozhodnete-li se i přes četné negativní zkušenosti jiných spotřebitelů ke koupi, přečtěte si před podpisem řádně a v klidu celou kupní smlouvu. Nepodepisujte, pokud něco nedokážete přečíst nebo pokud je formulář nevyplněný. Vždy platí pravidlo: co není psáno, není dáno, a tudíž se nespoléhejte jen na ústně sdělené informace. To se již vymstilo mnoha spotřebitelům, např. když je prodávající oddělí od ostatních účastníků prodejní akce a tak přijdou o možnost jejich svědectví.
4. LIST PO LISTU: Při podepisování dokumentů trvejte na samostatném předkládání každého podepisovaného listu. Jen tak zabráníte časté praxi, kdy mezi na sebe naskládanými papíry podepisujete vedle kupní smlouvy ještě například nevýhodnou úvěrovou smlouvu, či nepravdivé potvrzení, že jste si prodávajícího za účelem objednávky pozvali k sobě domů (v takovém případě spotřebiteli totiž nevzniká nárok na 14denní zákonnou lhůtu k vrácení zboží bez udání důvodů a bez jakékoliv sankce).
5. POZOR NA POZVÁNÍ: Nepodepisujte žádný doklad, dle kterého jste si prodávajícího „pozvali“ za účelem objednávky zboží. Jak je uvedeno v předchozím bodě, v takovém případě se totiž zbavujete možnosti odstoupit od smlouvy bez udání důvodů a bez jakékoliv sankce v zákonem stanovené 14denní lhůtě.
6. ČAS: Od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele (předváděcí akce, podomní prodej) a prostřednictvím komunikačních prostředků na dálku (např. po internetu, prostřednictvím teleshoppingu, zásilkových katalogů apod.) lze odstoupit v zákonem dané 14denní lhůtě bez udání důvodů a bez jakékoliv sankce, v případě smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele ovšem jen tehdy, pokud jste si nesjednali návštěvu dodavatele za účelem objednávky (viz. předchozí body). Odstoupení musí být vždy písemné, doručené prodávajícímu před uplynutím stanovené 14denní lhůty a musíte vrátit veškeré zboží uvedené na kupní smlouvě, včetně zboží, které Vám bylo dáno jako dárek nebo výhra. Nejlépe je zasílat odstoupení formou doporučeného dopisu s dodejkou.
7. ÚVĚR: Pokud jste současně uzavřeli také úvěrovou smlouvu, musíte rovněž v 14denní lhůtě informovat o odstoupení i poskytovatele tohoto spotřebitelského úvěru.