Dovolte také mně, abych se krátce vyjádřil k projednávanému bodu, tzn., k novele zákona o posuzování vlivu na životní prostředí.
Myslím si, že vše podstatné už tady řekl můj předřečník a kolega pan poslanec František Laudát. Já bych možná doplnil pár některých postřehů, které jsou, myslím, nezbytné k tomu, abychom si uvědomili celý rozsah a dopad novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí.
Dnes jsme byli svědky toho, že pan premiér Sobotka na své tiskové konferenci celkem pompézně oznamoval, že zachránil miliardy a významné dopravní stavby v ČR. Ano, to je skutečně pravda. Chtěl bych upozornit, že se jedná pouze o deset dopravních staveb z téměř stovky dopravních staveb a že premiér Sobotka dnes hasí požár, který způsobil pan ministr Brabec.
Samozřejmě nechci vyloženě komentovat to, že nejdříve více méně neschopností ve vyjednávání se zastaví stovka dopravních staveb, a potom se celkem pompézně oznamuje to, že ty stavby, že deset z nich jsme zachránili. Myslím si, že bychom k tomu měli, zejména ze strany vlády bychom k tomu měli přistupovat s větší pokorou.
Já bych se tady chtěl odvolat na důvodovou zprávu k tomuto tisku, a zmíním tady některá čísla, která jsou, myslím, důležitá proto, abychom si uvědomili, v jakém rozsahu jsou dopravní stavby zastaveny a co to znamená pro ČR. Důvodová zpráva, teď z ní budu citovat, říká: Pokud se nenalezne řešení pro tyto vybrané stavby se stanoviskem EIA, vydaném dle zákona 244/1992 Sb., jejichž připravenost je v nejpokročilejším stadiu, vznikne v letech 2016 - 2018 proluka v zahajovaných dopravních stavbách, tzn., oddálení již téměř připravených staveb, se kterými bylo pro toto období počítáno.
A dále říká: Obecně se jedná o více jak 100 staveb dopravní infrastruktury za více než 230 mld. korun, avšak v různém stadiu přípravy.
Já chci říct, že dnes tímto zákonem z těch 100 staveb dopravní infrastruktury za více než 230 mld. zachraňujeme 10. Ze 100 staveb za 230 mld. zachraňujeme 10 dnes. Už tady zaznělo, že existuje seznam těch 10 prioritních staveb, které byly podle nějakého klíče vybírány. Zaznělo tady - a myslím, že celkem jednoznačně správně, že z toho vypadly stavby, jako je Pražský okruh, které jsou naprosto důležité a naprosto klíčové. Proto mě překvapují některé tiskové zprávy, které vydávali poslanci hnutí ANO. Ty tiskové zprávy zní například: Nedokončený obchvat byl díky poslancům z hnutí ANO zařazen mezi prioritní stavby v České republice. Poslancům Martinu Kolovratníkovi a Davidu Kasalovi, oba hnutí ANO, se podařilo prosadit zařazení atd. Tak já samozřejmě nechci zpochybňovat, jakým způsobem bylo oněch 10 staveb vybíráno. Ale prosím pěkně, samo hnutí ANO potom zpochybňuje, jakým způsobem ty stavby byly vybírány, jestli to skutečně bylo na základě lobbingu jednotlivých poslanců a nebo na základě těch kritérií, které tady říkal pan ministr Brabec. Já věřím, že převážila ta kritéria a jedná se pouze o nějaký promotion ze strany pana poslance Kolovratníka.
Samozřejmě ta pochybení byla i u předchozí vlády, já se tomu samozřejmě nebráním a rozhodně neříkám, že vše padá pouze na tuto vládu. Ale pokud se budeme bavit o našem volebním období, tzn. o tom, za které jsme odpovědní, tak jednání pana premiéra Sobotky mělo proběhnout v době, kdy do Poslanecké sněmovny byla předložena novela zákona o životním prostředí. To znamená, v tu dobu, když jsme to projednávali tady v Poslanecké sněmovně, a v době, kdy nám pan ministr Brabec tvrdil, že nedojde k zastavení žádné stavby, tak měl vyrazit premiér Sobotka do Bruselu a měl skutečně vyjednávat o těch výjimkách, o kterých vyjednává dnes.
To znamená, kde vznikla chyba. První chyba dle mého vznikla v době, že měl ministr Brabec jednoznačně identifikovat v době projednávání a upozornit na to, že schválením tohoto zákona dojde k zastavení dopravních staveb. Tohle to měl říct skutečně ministr Brabec před těmi dvěma lety. Pokud by tohle zaznělo, tak na základě toho mohl pan premiér Sobotka vyrazit do Bruselu před dvěma lety a mohl vyjednávat. Možná že by vyjednal podstatně více než dnes. Dnes zachránil 10 staveb ze 100. Bohužel k tomu nedošlo. Bohužel k tomu nedošlo. Říkám znovu, bavím se o tomto volebním období. Ta další mně přísluší hodnotit pouze z venku.
Jak už říkal pan poslanec Laudát, TOP 09 tento zákon se skřípěním zubů podpoří. Víme, že se pohybujeme na hraně. Víme, že jsou tam rizika, o kterých tady už mluvil pan kolega, já je dál nebudu zmiňovat. A já věřím, že vláda je připravena tato rizika maximálně eliminovat. Věřím, že se nám podaří oněch 10 dopravních staveb z těch 100 dopravních staveb, které jsou dnes zastaveny, tak aspoň těch 10 se nám podaří zachránit a začít stavět.
Chci upozornit, že mezi těch dalších zhruba 90 staveb, které se nebudou stavět, patří např. naprosto kriticky ohrožená dálnice D7, dálnice Chomutov - Louny - Praha, která má jednu z největších nehodovostí v České republice, kde je téměř nejvíce smrtelných nehod v České republice. Tato nepatří mezi prioritní stavby a její zpoždění bude zhruba v několika letech. Já vám děkuji za pozornost.