Přípravy Krajského akčního plánu vzdělávání v hlavním městě Praze (KAP) pokročily formálním schválením analýz potřeb v metropoli a potřeb škol na úrovni Rady hlavního města Prahy. „Tyto výchozí dokumenty pro přípravu samotného akčního plánu budou v nadcházejícím období zpracovány tak, aby bylo možné na základě zjištěných potřeb stanovit priority, kterými bude město rozvíjet oblast vzdělávání,“ vysvětluje radní Irena Ropková.
Analytický dokument se dělí na části, v jejichž rámci byly potřeby analyzovány. Mezi tyto části patří podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě, podpora polytechnického vzdělávání, podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů, rozvoj kariérového poradenství, rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání, podpora inkluze a též rozvoj infrastruktury středních škol a vyšších odborných škol. „Tyto části představují povinnou část analýzy, v rámci přípravy krajského akčního plánu v hlavním městě jsme dále do analýzy zařadili takzvané nepovinné části, které představují krajská specifika v oblasti vzdělávání. V Praze tyto nepovinné části představuje podpora výuky cizích jazyků, rozvoj kompetencí v oblasti informačních a komunikačních technologií a též oblast sociálního klimatu na školách,“ upřesnila radní Ropková.
Druhou analýzu představuje analýza potřeb škol na území metropole, kterou prostřednictvím dotazníkového šetření za účasti 90 % škol v hlavním městě zpracoval Národní ústav pro vzdělávání (NÚV). „Výsledky tohoto unikátního šetření ukazují, že školy v hlavním městě potřebují v oblasti takzvaných povinných intervencí především rozvoj infrastruktury, podporu kompetencí k podnikavosti, kreativitě a iniciativě a rovněž podporu odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů,“ řekla Irena Ropková.
Krajský akční plán vzdělávání je nástrojem pro lepší řízení
V oblasti rozvoje infrastruktury školy usilují především o stavební úpravy menšího rozsahu a výstavbu odborných a individuálních učeben. V oblasti podpory kompetencí k podnikavosti, kreativitě a iniciativě potřebují školy především podporu školních projektů, rozvoj informačních a komunikačních technologií a též účast odborníků na přednáškách a jiných formách výuky. V oblasti podpory odborného vzdělávání školy v dotazníkovém šetření označily za hlavní potřebu stáže žáků v zahraničních firmách a pedagogů na pracovištích a moderních provozech.
V nepovinných oblastech intervencí se mezi potřebami škol na prvním místě umístila potřeba rozvoje informačních a komunikačních technologií. „Druhou nejdůležitější potřebou v oblasti nepovinných oblastí intervencí je pak z hlediska škol rozvoj jazykového vzdělávání, na třetím místě se pak umístila potřeba rozvoje čtenářské gramotnosti,“ dodala radní Ropková.
Konkrétní potřeby v oblasti nepovinných intervencí představují na prvních místech rozvoj digitálního vybavení škol včetně zajišťování potřebných aplikací a jejich licencí, zajištění studentské mobility a jazykové praxe a podpora práce s texty v rámci výuky.
Krajský akční plán vzdělávání v hlavním městě Praze je nástrojem pro zlepšení řízení škol, hodnocení kvality vzdělávání a plánování strategických kroků vedoucích ke zvýšení kvality vzdělávací soustavy kraje i jednotlivých škol. KAP bude prioritně zaměřen na oblasti vzdělávání, přímo se týkající regionálního trhu práce a inovací v hl. m. Praze. Tomuto zaměření odpovídá i výběr partnerů pro realizaci KAP a zaměření sběru dat.