Ing. Radovan Vích

Člen předsednictva hnutí SPD, předseda RK SPD LBK
  • SPD
  • Liberecký kraj
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,78. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

23.08.2016 8:00:00

Vích (SPD) Sobotkova utopistická vize vybudovat společnou Evropskou armádu.

Vích (SPD) Sobotkova utopistická vize vybudovat společnou Evropskou armádu.

Aktuální bezpečnostní vývoj podle premiéra Bohuslava Sobotky ukazuje, jak zásadní je pro ČR zakotvení v EU a NATO. Předseda vlády to řekl 22. 8. 2016 v pražském Černínském paláci v úvodu každoroční porady českých velvyslanců.

Premiér Sobotka neví, o čem mluví a nemá přehled, co všechno by muselo být splněno  ze stran jednotlivých států (bez Velké Británie) k naplnění cílů tohoto svého silného prohlášení.

Smlouva o Evropské unii ve svém obsahu uvádí, že čl. 17 tvoří pilíř Evropské bezpečnostní a obranné politiky (EBOP). Tento článek hovoří nejen o možnosti vytváření společné obranné politiky ale i o možnosti dosažení společné obrany.  Dále definuje úkoly, které má být EU schopna realizovat. Jedná se o humanitární a záchranné operace, mírové operace a použití bojových jednotek při krizovém řízení včetně operací na vynucení míru. V červnu 1999 se EU dohodla na cílech vedoucích k posílení EBOP, které by jí umožnily provádět autonomní operace s odpovídajícími ozbrojenými silami a bez účasti USA. V Helsinkách v prosinci 1999 byl tento cíl potvrzen. Podle nich členské země EU měly být schopny do roku 2003 rozmístit do 60 dní a na místě nasazení udržet až rok vojenské síly o velikosti až 15 brigád či 60 tisíc osob, které by byly schopny plnit celý rozsah  „Petersbergských“ úkolů. Tyto ambice se nenaplnily. Pro řadu operací jsou pro EU naprosto nezbytné kapacity a zdroje NATO (C4ISTAR, systém včasného vzdušného varování AWACS, strategická letecká přeprava atp.) jak s tím počítá již deklarace Washingtonského summitu NATO z roku 1999. EU chybí plánovací kapacity, průzkumné a zpravodajské prostředky, systémy velení, řízení a spojení a také námořní a letecké transportní kapacity. Pro rozhodovací procesy v oblasti EBOP vytvořila EU i vlastní struktury: politický a bezpečnostní výbor, vojenský výbor a mezinárodní vojenský štáb. Jedním ze zásadních problémů EBOP je prohlubující se zaostávání za USA. Již první válka v Perském zálivu v roce 1991 demonstrovala obrovskou vojensko-technologickou převahu Spojených států nad zbytkem světa, včetně ekonomicky vyspělých zemí západní Evropy. V průběhu dalších let se tato technologická mezera nejen nezmenšila, ale naopak dramaticky prohloubila. Efektivitou armády změřené bojovými schopnostmi dosahuje Evropská unie jedné desetiny úrovně Spojených států.

Vzhledem k omezenosti zdrojů je zjevné, že Česká republika se může zavázat plnit cíle v rámci EBOP pouze tam, kde se shodují s cíli výstavby sil v rámci NATO. Z těchto důvodů vyplývá, že ČR a ostatní státy odmítají možnosti vytvoření systému kolektivní obrany uvnitř EU. Rozpočet EU na zahraniční a bezpečnostní politiku tvoří pouhých 5,7 %, na rozdíl od zemědělské politiky (43 %), strukturálních fondů (45 %) a svou zprávu, tedy byrokracii a propagandu (5,7 %).

Z uvedených skutečností vyplývá, že těžiště EU není na zahraničně-bezpečnostní politice,
ale na rozvoji sebe sama. To se naplno projevilo při současné imigrační krizi, kdy EU není schopna se svou bezzubou politikou a svou bezpečnostní agenturou Frontex zabránit tisícům pašeráků lidí přepravovat migranty na území států EU. Nedokázala zajistit ani elementární ochranu hranic Schengenského prostoru, natož migraci zastavit. Dochází k hrubému porušování tzv. Dublinských dohod, podle kterých má každý imigrant právo žádat o azyl v první zemi EU do které vstoupí. Tak tomu v praxi není. V řadě zemí EU jsou trvale platná bezpečnostní opatření v souvislosti s pácháním teroristických útoků přívrženci radikálního islámu. Ukazuje se, že státy, které si přijaly vlastní bezpečnostní a ochranná opatření např. stavbou plotů, tuto problematiku zvládají. Paradoxně tyto státy sdílejí za tato opatření ze strany EU kritiku.

Tyto skutečnosti jasně ukazují, že EU je jako projekt chybný, marnotratný a nefunkční. Vlastní původní základní principy EU, tedy volného obchodu a pohybu osob, byly negovány Lisabonskou smlouvou, kterou přišla ČR a ostatní malé členské státy o suverenitu. EU měla ambice stát se Spojenými státy evropskými, ale stalo se postupně zcela nefunkční organizací, která není schopna zajistit elementární bezpečnost členských států EU.

Proto na ni nelze v otázce Evropské a bezpečnostní politiky pane Sobotko nadále spoléhat. Otázkou zůstává, na koho tedy spoléhat lze. Určitě to ale není naše současná zdevastovaná, nedoplněná, nepřipravená a dlouhodobě podfinancovaná armáda s rozpočtem 1,04% HDP. 

SPD navrhuje zásadní koncepční změny v naší armádě a znovuzavedení 8 týdenní základní povinné vojenské služby. Výdaje na obranu se musí navýšit minimálně na 1,6% HDP, ale spíše na 1,8% HDP a to dlouhodobě. Tato opatření musí být doprovázena dalšími kroky v rámci doktrinálních změn a reorganizací naší armády z armády "expedičního sboru" na armádu schopnou dlouhodobě bránit suverenitu, územní celistvost a nezávislost naší vlasti.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama