Prostor podnikavým a
poctivým
ÚLOHOU POLITIKY JE VYTVÁŘET PODMÍNKY PRO ÚSPĚCH JEDNOTLIVCŮ
Stát musí dávat maximální prostor podnikavým a aktivním jedincům, aby plně uplatnili své schopnosti v obchodu, vědě, službách či výrobě a mohli uspět v domácí i zahraniční konkurenci.
Musí nastavit jednoduché a jasné zákonné
podmínky tak, aby bylo možné rychle a účinně postihnout ty, kteří otevřeného
prostoru pro svobodné podnikání zneužívají.
Současná vláda se chystá vyhnat desítky tisíc lidí ze samostatné výdělečné
činnosti, chová se, jako by bylo třeba aktivní a samostatné osoby trestat a dohnat
je k závislosti na státu a "dobrodiní" jeho dávek.
Schopnost každého jedince postarat se o sebe sám přitom uvolňuje státu
prostředky, které může využít k péči o slabé a znevýhodněné.
ÚSPĚCH KAŽDÉHO JEDNOTLIVCE PŘINÁŠÍ PROSPĚCH I PRO JEHO OKOLÍ
Jistoty pracovitým
SOCIÁLNÍ POLITIKA STÁTU NESMÍ VÉST KE ZNEUŽÍVÁNÍ
Musí vést lidi ke zodpovědnosti, nikoli
odevzdanosti a závislosti. Stále musí být výhodnější pracovat než být na
podpoře.
Zdanění příjmů zaměstnanců, sociální a zdravotní pojištění musí být nastaveny
tak, aby umožňovaly každému samostatně rozhodovat o své budoucnosti.
Nízké daně a co nejširší prostor pro osobní rozhodování o způsobu a míře
vlastního zabezpečení, to je cesta k sociálním jistotám zaměstnanců na úrovni
vyspělých evropských států.
Stát musí dbát o to, aby vysoká cena práce
nevedla k rušení pracovních míst, musí vyvážit záruky zaměstnanců a povinnosti
zaměstnavatelů tak, aby se firmy nebály zřizovat pracovní místa.
Průběžné financování důchodů a neúsporný systém financování zdravotnictví hrozí
ve svém výsledku neodvratitelnou chudobou v čase nemoci či staroby.
KONEC ZADLUŽOVÁNÍ - ŽIVOT NA DLUH JE NEJLEPŠÍ CESTA K BÍDĚ
Pomoc potřebným
STÁT MUSÍ GARANTOVAT ZÁKLADNÍ ŽIVOTNÍ JISTOTY SLABÝM A NEMOCNÝM
Aby mohl účinně pomoci
tam, kde si lidé sami pomoci nemohou, musí být šetrný v jiných oblastech.
Jistě je třeba hledat administrativně jednoduché a pro potřebné občany důstojné
mechanismy, jakými se mohou dobrat sociální pomoci, je však zcela nepřípustné
zavádět jakékoli formy plošných dávek.
Prostředky státní podpory pocházejí z kapes všech občanů a není myslitelné, aby
se chudí skládali na méně chudé, nebo dokonce bohaté, taková
"solidarita" je zcela asociální.
Stát by měl podporovat především ty formy sociální a zdravotní péče, které jsou
zajišťovány rodinou nebo nestátními organizacemi (ty dokáží být vždy levnější
než stát), protože nejen rozsah, ale především kvalita a lidskost sociální a
zdravotní péče jsou znaky vyspělé společnosti.
ÚROVEŇ SPOLEČNOSTI SE PROJEVUJE TÍM, JAK SE DOKÁŽE POSTARAT O SLABÉ A NEMOCNÉ
Pro zlepšení postavení
obcí
VÍCE PENĚZ TAM, KDE SE TVOŘÍ NÁŠ DOMOV
Financování krajů bylo
zajištěno na úkor obcí. Ty teď nejsou schopny systematicky plánovat svůj
rozvoj. Rozpočtová pravidla obcí navíc neberou ohled na stav jejich
vybavenosti.
Byrokracie narůstá, se vznikem krajů nedošlo k úsporám na ministerstvech a
zejména malé obce zoufale zápolí s financováním svého rozvoje.
Je třeba posílit přímé zdroje obcí a omezit dotační politiku, která jen
deformuje přirozené a průhledné prostředí a je nepředvídatelná.
Státní správa a krajská samospráva musí být servisem a odbornou podporou
starostů, ne jejich poručníkem.
STAROSTOVÉ NEJSOU ZAMĚSTNANCI STÁTU, ALE
PRACUJÍ PŘEDEVŠÍM PRO OBČANY SVÝCH OBCÍ