Ing. Michaela Matoušková, MPA

  • STAN
  • Řečany nad Labem
  • starostka obce
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,8. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

08.11.2016 21:31:36

Výměna ministryně a novela zákona o sociálním bydlení

Výměna ministryně a novela zákona o sociálním bydlení

Přinese výměna ministryně práce a sociálních věcí změnu i v připravovaném zákonu o sociálním bydlení? Kéž by…

Premiér Bohuslav Sobotka se rozhoduje vyměnit pozici ministryně práce, rozhodne se také budoucí ministr o úpravě návrhu zákona o sociálním bydlení? Doufejme, jeho návrh je totiž pro obce doslova nesmyslný!

   Obcím je totiž direktivně nařizováno vložit to celého systému 31 633 bytů a jejich průměrná cena by měla být cca 538 tis. Kč / byt. Není přitom jasné, zda a za jakých podmínek bude možné čerpat dotace a tedy není známa ani výše spoluúčasti obce, která se ve většině případů pohybuje mezi 25 – 50 %. Důležitým aspektem je také fakt, že dotace jsou nenárokové a tak není jisté, zda obec vůbec dotaci obdrží, při předpokladu nárazového podání velkého množství žádostí.  Přitom zákonnou povinnost pořízení sociálních bytů bude muset splnit. Pokud ji nesplní, hrozí jí až milionová sankce ze strany ministerstva!  

    Stát by si měl uvědomit, že splněním této povinnosti zabezpečuje obec přenesenou působnost státu bez jisté finanční náhrady se zátěží pro obecní rozpočet. Návrh zákona sice pracuje s pojmem samostatné působnosti, povinnosti uložené obcím však samostatné rozhodování samosprávy popírají.

    Nájemné v sociálních bytech bude sice snížené a dorovnání na tržní nájem provede stát pomocí vyhlášky, ale obcím nikdo nezaručí, že se tato vyhláška nebude měnit dle politické nálady a momentální kondice státního rozpočtu. Může se tedy rychle stát, že k dorovnání dojít ani nemusí a náklady nad rámec sociálního nájmu si budou hradit obce sami ze svého rozpočtu.

    Náklady na vybudování sociálního bydlení však nejsou jen o pořízení budov nebo jejich rekonstrukci, jedná se především o náklady do budoucna na aktivní udržení celého systému, nehledě na administrativní zatížení obce a nutné správcovství dotčených objektů. Obce nemají žádnou jistotu, že obyvatelé sociálních bytů budou hradit řádně své i tak malé sociální nájemné a náklady na bydlení budou muset být hrazeny z obecního rozpočtu. Pořádková pokuta při neplnění svých povinností se zřejmě také mine svým účinkem, neboť většina lidí v hmotné nouzi pokutu nebude mít z čeho zaplatit. Pokud bude chtít dát obec výpověď svému nájemci, který však byt neopustí, skončí díky ustanovení občanského zákoníku u soudu, který nejspíše nějakou dobu potrvá a nájemce si bude vesele dál neoprávněně bydlet v bytě.

   Celý systém je možné bohužel i zneužít, kdy mohou obce očekávat přeliv obyvatel z ubytoven do sociálních bytů. K přechodu jim totiž postačí pouhých šest měsíců pro získání sociálního bytu. Z návrhu zákona vyplývá, že lidé bez práce budou mít nárok na sociální byt a nic je nebude nutit ke zlepšení své osobní situace. Raději budou zůstávat na podpoře a v teplíčku, než aby se snažili se svou situací něco dělat. Zákon je totiž nijak nemotivuje a opět nahrává jen těm, kteří budou situace zneužívat. A jak takové bydleníčko potom dopadne? Bude to dům plný sociálně potřebných bez motivace svou situaci změnit a myslím, že co se bude dít dál, nemusím ani naznačovat. Po dvou letech by sice mělo docházet k přezkumu aktuální situace klienta, ale zákon neřeší jakým způsobem.

   Návrh zákona o sociálním bydlení je nemorální, nemotivující, diskriminující, přetěžující rozpočty obcí, není řešena návaznost na změnu občanského zákoníku a jeho dopad v případě schválení bude pro obce likvidační. Doposud obce hospodaří s veřejnými prostředky velmi dobře, i tak se bohužel vyskytuje něco kolem dvou a půl tisíce obcí, které vykazují zadluženost již nyní. Stát je schválením tohoto zákona nažene do ještě větší dluhové pasti. Bez zásadních změn v návrhu tohoto zákona se bude dopad míjet svým původně bohulibým záměrem pomoci občanům v hmotné nouzi bez bydlení. Nechce se mi ani uvěřit, že takový „paskvil“ by mohl být vůbec schválen a doufám, že stát není takový „podrazák“ na své vlastní občany, kterým by způsobil diskomfort žití ve svých obcích. Jedinou náplní obcí po schválení tohoto zákona by totiž bylo opatřování sociálních bytů a zastavily by se investice do plánovaných projektů, zajišťování veřejných služeb a běžného chodu obce, které si všichni občané platí ze svých daní!!!


Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama