Když jsem si tuto zprávu přečetl, hned mne napadla paralela s německým odklonem od jaderné energetiky. Jakkoli absurdně konec jádra před lety z německých úst zněl, skutečně je zaváděn do praxe.
Nyní tedy došlo i na klasické automobily s benzínovým či naftovým pohonem. V tuto chvíli měla spolková rada „pouze“ požádat Evropskou unii o vytvoření nařízení, které by zakázalo spalovací motory v EU od roku 2030. Jedná se tedy zatím o pouhou žádost, ta nám ale ukazuje jasný směr, kterým se Německo (a potažmo celá EU) bude v oblasti automobilů a jejich legislativy ubírat. Je možné, že datum se ještě v průběhu vyjednávání posune. Rok 2030 se sice zdá vzdáleným, ale z hlediska nastavení průmyslu a trhu je to jen stěží představitelný cíl.
Čtu-li v souvislosti s Německem o naftě, nemohu si nevzpomenout na stále ještě živou kauzu Dieselgate. Důsledkem jsou propady prodejů dieselových aut a výhled na přísnější emisní limity. Dieslové motory se nebudou výrobcům vyplácet. Přidáme-li k tomu německý nápad na postupné zvyšování daní na naftu, možná se opravdu dočkáme konce tohoto pohonu.
V mnoha evropských zemích existuje silná finanční podpora ze strany státu při nákupu elektroautomobilů či vozů s jiným alternativním pohonem. U nás už taková státní podpora také začíná, byť se jedná zatím spíše o podporu např. obcím při nákupu minibusů či komunální techniky. V budoucnu tedy podle výše uvedených signálů můžeme dle mého názoru počítat ze strany EU s větší podporou koupě alternativních pohonů, s dražší naftou a benzínem či s vyšším zdaněním aut se spalovacími motory.
Ať už bude naše automobilová budoucnost jakákoli, lakmusovým papírkem dle mého názoru bude vývoj u dieslových motorů. Vývoj na jejich trhu nám ukáže, jak dlouho do aut budeme ještě tankovat a od kdy už budeme auta strkat přes noc do zásuvky.
Psáno pro blog.idnes.cz