K Programovému prohlášení nového vedení kraje:
Členové klubu zastupitelů KSČM se pozastavili již nad tím, že přes deklarovanou otevřenost nynější koalice neseznámila zastupitele se svým Programovým prohlášením ještě před vlastní volbou nového vedení kraje. Ti tak nedostali možnost posoudit, o jakém směřování kraje budou svou volbou vlastně rozhodovat.
„Značná část Prohlášení je společným průnikem požadavků všech subjektů v kraji, které samozřejmě podpoříme. Mnoho z cílů je však ‚objevováním Ameriky‘, protože jsou již v různé fázi realizace“, podotkl předseda klubu Zdeněk Štefek. Prohlášení podle něj ale vyvolává dojem, že se v kraji dosud nic nedělo a pokud, tak jen to špatné. Neobsahuje záruky, že se nebudou omezovat poskytované veřejné služby, zahrnuje i body, se kterými komunisté zásadně nesouhlasí. Jako příklady uvedl zrušení „žákovského jízdného“, proplácení regulačních poplatků za pohotovost v nemocnicích nebo nebezpečnou tezi o individuální zodpovědnosti v sociální oblasti.
K návrhu rozpočtu Středočeského kraje na rok 2017:
Klub zastupitelů KSČM upozorňuje na nereálné nadhodnocení příjmů krajského rozpočtu (nárůst o 12,2 %). Vychází zřejmě z poměrně vysokého růstu ekonomiky. Ten však v posledních měsících slábne a výhled na příští rok i s ohledem na vývoj v okolních zemích a ve světě se ani zdaleka nejeví tak příznivě. Navíc přínos EET v tomto směru vůbec nemusí být nějak výrazný, na což konec konců poukazují vyjma hnutí ANO i strany současné krajské koalice. Zastupitelé KSČM by proto volili opatrnější model s tím, že při příznivějším vývoji se dají prostředky dodatečně přerozdělit.
„Návrh rozpočtu po stránce výdajové nejde cestou úplné sebevraždy, tedy cestou škrtů provozních výdajů, s čímž šermovaly v minulém období ODS a STAN-TOP 09. Vítáme, že se poskytly v řadě kapitol prostředky pro organizace na schválené navýšení mezd i že se pokračuje v navyšování prostředků na opravy a údržbu, zejména ve školství, sociální oblasti, v kultuře. Kriticky ale přistupujeme ke škrtům ve vlastní investiční činnosti, na níž je vyčleněno pouze 270 mil. Kč proti 490 milionům v původním schváleném rozpočtu na rok 2016. To je v rozporu s cílem podpořit právě investicemi rozvoj kraje,“ uvedl Štefek. Klub nesouhlasí ani s neposkytnutím prostředků na úhradu žákovského jízdného či na úhradu pohotovostních poplatků ve zdravotnictví a na zastupitelstvu předloží vlastní návrh řešení.
„Nemile nás překvapilo i to, jak se v návrhu rozpočtu myslí na středočeské silnice. Vždyť razantní zvýšení prostředků na jejich modernizaci, opravy a údržbu bylo stěžejním tématem volební kampaně jednotlivých účastníků současné koalice. Ono proklamované zvýšení je ale jen optické,“ řekl dřívější předseda výboru pro dopravu zastupitel Ivan Cinka. Upozornil, že proti rozpočtu na letošní rok sice dochází k navýšení z 1.331.129 na 1.592.067 tis. Kč, ale „předkladatelé zapomněli v tabulce uvést upravený rozpočet na letošní rok, kde je částka 1.698.371 tis. Kč, takže na silnice vlastně dávají o více než 100 milionů méně«.
K Informační zprávě o stavu hospodaření nemocnic, a.s., založených Středočeským krajem:
»Pan náměstek Martin Kupka v předvolebním zápolení sice tvrdil, že dlouhodobě sleduje situaci v našem zdravotnictví, ale zřejmě si pamatuje jen to, co chce. Jinak by se nemohl divit situaci v hospodaření Oblastní nemocnice Kladno. Zřejmě již zapomněl, jak v roce 2007 velmi výmluvně
obhajoval, coby mluvčí kraje, prodej GARC Kladno, které poskytovalo lůžka následné péče. Ta nyní nemocnici chybí, a tak dle předložené informace budeme budovat nové zařízení. GARC Kladno byl prodán za 28 milionů Kč, ačkoliv jeho hodnota dle znaleckého posudku činila 36.809 tisíc Kč,“ uvedla bývalá radní pro zdravotnictví krajská zastupitelka Jiřina Fialová.
Ohradila se proti tvrzení, že vedení regionu v uplynulém období situaci přehlíželo a neřešilo. „Problematiku úhrad za výkony jsme se snažili řešit celou dobu, jednali jsme s VZP a dalšími zdravotními pojišťovnami, na ministerstvu zdravotnictví a financí, řešili jsme to na Krajské tripartitě a na Komisi zdravotní Asociace krajů, jednali jsme o tom i při návštěvě prezidenta ČR a prostřednictvím hejtmana s ministrem zdravotnictví a premiérem,“ uvedla Fialová.
Kvalita poskytované zdravotní péče je podle ní dána i tím, že všechny krajské nemocnice získaly Národní akreditaci kvality a bezpečí a uspěly i v dalších porovnáních s ostatními nemocnicemi. Např. kladenská získala titul „Kvalitní a bezpečná nemocnice 2016“ a titul PPP (přirozený porod v porodnici). Oblastní nemocnice Kolín obdržela certifikát „Spokojená rodička“, udělovaný HealthCare Insdtitute a umístila se na 1. místě v projektu „Bezpečnost a spokojenost zaměstnanců“ – nejlepší nemocnice kraje v r. 2015. Nemocnice R+S Benešov je držitelem statutu Baby Friendly Hospital (Nemocnice přátelská dětem). V roce 2015 se v rámci žebříčku CZECHTEP 100 v kategorii „Nejstabilnější firma roku“ zařadila mezi 2,5 % nejúspěšnějších firem ČR a získala ocenění AAA Czech Stability Award – EXELENTNÍ. Klaudiánova nemocnice Mladá Boleslav v roce 2016 v rámci zkvalitnění služeb otevřela jednodenní chirurgii a s podporou Programu švýcarsko-české spolupráce zprovoznila Domácí zdravotní péči. Velkým zlepšením jak pro zaměstnance, tak hlavně pro pacienty bylo otevření nového pavilonu 5, který financovala nemocnice ze svého rozpočtu. Také Oblastní nemocnice Příbram byla zapojena a ohodnocena v řadě projektů, např. PPP nebo „Bezpečná nemocnice“ v rámci žebříčku CZECHTOP 100, kde získaly ocenění A+.
K problematice dopravy:
Za velký krok zpět považuje Klub zastupitelů KSČM zrušení proplácení jízdného středočeským žákům a studentům do škol ve Středočeském kraji. Pokusí se proto rozhodnutí Rady kraje zvrátit v zastupitelstvu. „Zejména rodičovská veřejnost to podle našich poznatků vnímala pozitivně. Ulevilo to hlavně domácnostem, kde musí počítat každou korunu, což byl hlavní motiv, který souvisel i s rovným přístupem ke vzdělání,“ uvedl Cinka. Hovořit podle něj o nespravedlivosti tohoto opatření v době, kdy rovné startovní podmínky ve společnosti jsou jen zbožným přáním, není moc poctivé. „Jistě by bylo lepší, kdyby mohli mít jízdné zdarma i dojíždějící do škol mimo Středočeský kraj (a konec konců i všichni ostatní žáci, učni a studenti), ale na to kraj prostředky nemá. K tomu by bylo potřeba vůle i ostatních krajů a hlavně státu,“ řekl zastupitel. Podle něj nedojde ani k výraznému snížení byrokracie. Žádosti totiž vyřizoval v podstatě velice omezený okruh lidí, kteří to měli v rámci své další pracovní náplně na odboru.
Na tzv. žákovské jízdné bylo rozpočtováno 40 mil. Kč, ale praxe byla taková, že se na základě žádostí proplatilo zhruba 35 mil. Kč a zbylých pět šlo jako jakási pohotovostní rezerva na silnice. „Z návrhu rozpočtu je přitom zřejmé, že se oněch 40 mil. Kč do dopravy nevrací,“ dodal Cinka.
Upozornil také na to, že v Programovém prohlášení nové krajské vlády je sice věnováno hodně místa silnicím, ale železniční infrastruktuře, která je páteří integrovaného dopravního systému, jen jeden obecný bod. Obává se proto, že se nová koalice bude ubírat od podpory ekologicky šetrnější kolejové dopravy k protěžování silniční dopravy. „Přitom železniční doprava má i vzhledem k tomu, že se zde sbíhají tratě z celé republiky, velký potenciál, který je možné využít jen při pokračování rozsáhlé modernizace a zkapacitňování tratí. Budeme pozorně sledovat, zda bude nové vedení kraje prosazovat priority dohodnuté po dlouhé řadě intenzivních jednání se SŽDC a ČD,“ slíbil Cinka.
Ocenil pak, že koalice chce pokračovat v budování jednotného systému integrované dopravy na území Prahy a Středočeského kraje. „Integrace ve spolupráci s Prahou zatím zdárně pokračuje, cílovým termínem je konec roku 2018. Stačí to jen nepokazit,“ dodal zastupitel.