Označování tabákových výrobků je od minulého roku zásadním způsobem nově regulováno v rámci zákona č. 180/2016 Sb., kterým byl změněn zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Zároveň došlo ke zrušení dosavadního prováděcího předpisu a v účinnost vstoupila nová vyhláška č. 261/2016 Sb., o tabákových výrobcích. Uvedenými předpisy, které jsou v gesci Ministerstva zemědělství, byla transponována směrnice EP a Rady 2014/40/EU o sbližování právních a správních předpisů členských států týkajících se výroby, obchodní úpravy a prodeje tabákových a souvisejících výrobků. Státní dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o potravinách a tabákových výrobcích vykonává, pokud se jedná o výrobu, distribuci a uvádění tabákových výrobků na trh, Státní zemědělská a potravinářská inspekce, tedy dozorový orgán podřízený Ministerstvu zemědělství.
Podle mého názoru směrnice a následně i naše národní právní úprava, která je v působnosti Ministerstva zemědělství, velmi podrobně určuje, kterými údaji a jakým způsobem mají být tabákové výrobky označeny výrobcem, dovozcem, maloobchodním prodejcem a distributorem. Především se jedná o jednotné obecné varování, informační sdělení a zdravotní či textové varování doprovázené v případě cigaret barevnou fotografií specifikovanou obrazovým varováním. Všechny tyto údaje by měly být uváděny v českém jazyce, musí být vytištěny neodstranitelně nebo připevněny pomocí samolepek v případě jednotkového balení tabákových výrobků jiných než cigaret a tabáku určeného k ručnímu balení cigaret prodávanému v sáčku (např. Vámi zmiňovaného dýmkového tabáku) apod.
Výše zmíněný zákon a prováděcí vyhláška, které jsou v kompetenci Ministerstva zemědělství, definují mimo jiné tzv. zakázané prvky a rysy jednotkového balení, jakéhokoliv vnějšího balení tabákového výrobku jakož i samotného tabákového výrobku. Mezi ně dle mého názoru patří i informace o Vámi uváděném obsahu nikotinu, dehtu nebo oxidu uhelnatého. Tento postup je odůvodňován tím, že zveřejnění takových údajů by mohlo u spotřebitelů vytvářet pocit, že konzumaci některých tabákových výrobků (např. konkrétních značek cigaret) se chovají „zdravěji“ než by tomu bylo v případě jiných výrobků.
Dle mého názoru lze obecně říci, že oproti označování cigaret jsou na označování většiny jiných tabákových výrobků včetně dýmkového tabáku kladeny trochu mírnější nároky. Není zde např. dle mého názoru nutné používat tzv. kombinované zdravotní varování obsahující barevné fotografie a varování lze připevňovat pomocí samolepek. Přesto umístění povinných údajů včetně varování může zkomplikovat snahu informovat spotřebitele o dalších užitečných údajích, byť nepovinné povahy. Pokud výrobce neakceptuje potřebu tyto údaje umístit vedle povinných údajů přímo na výrobek, a to v českém jazyce, ve většině případů dle mého názoru nezbude, než tyto nepovinné údaje uvést jiným vhodným způsobem, např. formou připojeného písemného letáku apod. V každém případě však platí, že prodávající ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele nesmí údaje uvedené výrobcem, dovozcem či dodavatelem odstraňovat ani měnit a spotřebitele tak zbavovat možnosti se s nimi seznámit, byť mají jen povahu doprovodnou k informacím a sdělením povinným.
S ohledem na výše uvedené se nedomnívám, že by bylo nezbytně nutné Vámi popsaný problém řešit novelou zákona o ochraně spotřebitele, tedy legislativní cestou spadající do působnosti mého resortu.