"Jejich činnost je vždy založena především na obcházení zákona a na velmi špatné vymahatelnosti práva. Řada subjektů se z finančních důvodů na soudy ani neobrátí, množí se ale i případy absurdních rozsudků založených na formalistickém přístupu soudních a dalších dozorových orgánů", popisuje podstatu problému účastnice debaty, česká europoslankyně Olga Sehnalová.
Od roku 2003 obdržel Parlament více než 400 petic týkajících se těchto praktik, včetně petic z České republiky. Za oběť podvodníkům padají tisíce většinou malých podniků, nevládních organizací, ale i obcí a dokonce také škol. Přestože byla v roce 2006 schválena evropská směrnice o klamavé a srovnávací reklamě, problém to nevyřešilo a Parlament dostává další a další petice a stížnosti s tímto spojené.
"Naše i zahraniční zkušenosti jednoznačně ukazují, že katalogovým podvodům se nelze účinně bránit soukromoprávní cestou bez pomoci státu, neboť proti běžným lidem zde stojí právní specialisté na využívání mezer v zákoně a jeho obcházení. Otázka položená Komisi se proto správně ptá, jak k této záležitosti přistupují členské státy. Bez aktivní, a ne jen formální, role státu je totiž tento problém skutečně neřešitelný a petice podvedených obětí budou přibývat. Přitom nejsme v této věci bezmocní", apelovala na své kolegy a zástupce Komise Olga Sehnalová ve svém dnešním vystoupení na plénu.
Europoslanci po Komisi požadují, aby prověřila, zda je směrnice o klamavé a srovnávací reklamě řádně prováděna, uplatňována a prosazována ve všech členských státech, případně aby učinila odpovídající nápravu, urychlila zrevidování a zdokonalení směrnice a vypracovala „černou listinu“ těchto firem.