Ano říkám proto, že matematika má v našem vzdělávacím systému své místo, a pokud z ní zavedeme povinnou maturitu, pak tím podporujeme u našich studentů vytrvalost, logické a systematické myšlení a schopnost pochopit principy. Jedná se však o velkou a systémovou změnu, která by měla postihnout i například kvalitu její dnešní výuky.
Snahu současné ministryně na povinnou maturitu z matematiky ovšem schvaluji a podpořila jsem ji i hlasováním. Jde o krok, který rozhodně není krokem líbivým, když tedy uvážíme, jak neoblíbená je matematika na školách.
A teď to ale... Musím totiž zároveň jedním dechem dodat a ukazuje se to i v různých výzkumech, že matematiku neumíme učit a že je potřeba změny v její výuce. Ta by měla začít již u oborové didaktiky na pedagogických fakultách. Pokud dnes víme, že naši žáci a studenti se příliš netěší do školy, pak tím dokládáme to, že v nich neumíme vzbudit zájem. Což je ostatně dlouhodobý nešvar českého školství a je to samo o sobě velké téma, které teď však ponechejme stranou. Ovšem víme, že u matematiky je mezi studenty odpor o to větší.
Myslím si, že sice platí, že matematika je základem věd, ovšem to, co dnes chceme po maturantech, s tím mnohdy bohužel nesouvisí. Studenti totiž často nemusí chápat principy, nerozvíjíme v nich logiku a na místo toho se biflují zpaměti různé algoritmy, což potvrzují i sami učitelé matematiky. Je tedy třeba výuku skutečně pojmout tak, aby vedla k rozvoji logického a strukturované myšlení a ke zlepšování uvažování. V tom je síla matematiky, proto ji přeci chceme, ale v tom je i veliká výzva na změnu obsahu studia. Větší logické a strukturované myšlení u našich dětí nám samo o sobě zavedení maturity z matematiky nepřinese, to je nám, doufám, jasné. Pokud však přispěje k tomu, že matematiku a její výuku zkvalitníme, že ubereme objemu studia, přiblížíme ji praxi a přesvědčíme studenty o smysluplnosti matematické dovednosti, pak je to cesta dobrým krokem. Ostatně k těmto krokům jsme měli přistoupit již dávno...
Zavedení povinné matematiky by také po mém soudu mělo být začátkem nebo prvním krokem celého procesu, v němž bude diskutována i potřeba různé úrovně maturity s ohledem na typ střední školy, tedy všeobecná úroveň pro gymnázia a odborná (aplikovaná) pro střední odborné školy.
Psáno pro blog.idnes.cz