Podle ostravského magistrátu se na plánu podílelo 20 000 lidí a 250 odborníků!!! Navrhují projekty za miliardy korun, které mají oživit město. Ani jeden z nich si ale „nevšiml,“ že Ostravu umrtvuje už dlouhá léta opuštěná Ostravica - Textilia, nebo tzv. ostravský mrakodrap na Ostrčilově ulici, či nezastavěné proluky, které vznikly jako důsledek 2.světové války. Není to podezřelé?
Jednou z miliardových investic, kterou preferuje „ Akční plán strategického plánu rozvoje města Ostravy na období 2017 – 2023“ / viz www. fajnova.cz/ je „ Ekologizace veřejné dopravy včetně prodloužení tramvajové trati v Ostravě- Porubě.“ K tomuto tématu proběhla diskuse s občany Pustkovce a Poruby, kam má vést nová tramvajová trať – na 7.a 8.obvod. Viz http://ostrava.idnes.cz/nova-tramvajova-trat-ostrava-poruba-pustkovec-
Co jsme se dozvěděli v diskusi: Občané trať nechtějí, odhlasovali to i zastupitelé Pustkovce „Už teď jezdí poloprázdné autobusy, co budou vozit tramvaje, prázdný vzduch?,“ zaznělo. Zpochybněn je už sám termín ekologizace: „Nechceme po okny tramvaje, nová trať bude likvidovat zeleň a vzrostlé stromy!“ Odpůrci tratě se netajili tím, že zástupci města a DPMO se na miliardě korun, která má být z evropských dotací , chtějí „přiživit.“
Za magistrát vystupovali primátor Macura/ANO/ a radní pro dopravu Semerák/Ostravak/. Za zaznamenání je tento Macurův názor: “Zatím jsme nechali zpracovat dokumentaci, bude hotová na podzim, pak bude jasné, jestli je možné trať postavit.“- Takže se neví, zda-li je možné stavět, ale už se porcuje miliarda z evropských peněz.
S evropskými penězi počítají i další projekty, doufejme, že reálnější. V nejbližším časovém období jsou to:
• Revitalizace Černé louky- Nová budova Fakulty umění a sportovní areál Ostravské univerzity- 2019- 2021 – 1, 4 miliardy Kč
• Výstavba parkovacího domu u Městské nemocnice Ostrava- část kapacity pro lékaře – 585 mil. Kč od roku 2018.
Výrazným minusem magistrátního plánu je podle mého názoru neřešení letitých problémů v centru města, a to:
• Ostrava- Textilia
• Věžák na Ostrčilce
• Zástavba proluk v centru - počítá se s jedinou, a to je na místě dřívějších „Laub“- nyní parkoviště vedle Muzea města Ostravy/stará radnice/
• Velmi obecně se píše o parkování: „Vytvoření parkovací politiky města- progresivní sazby v centru města, zrušení volných parkovacích kapacit u obchodních center pro nezákazníky, výstavba parkovacích domů a podzemních parkovišť.“ – Konkrétně je zmíněno pouze záchytné parkoviště pro automobily ze směru od Petřkovic a Hlučína na tramvajové smyčce Hlučínská /od roku 2018 – 20 mil. Kč/ a jeden parkovací dům u městské nemocnice./viz výše/
Plán však není jen vážné čtení. Obsahuje např. projekt „Nebuď krtek, vylez ven… Zavedení veřejného internetu a možnosti dobíjení mobilních zařízení ve veřejném prostoru tak, aby lidé mohli pracovat v parcích a oživili tak veřejné prostory během dne.“
Další „zábavný“ projekt - do roku 2023 se Ostrava připraví na globální oteplování: „Tvorba adaptační strategie města včetně akčního plánu- příprav území města, jak čelit klimatické změně.“
Výstižné je hodnocení, které napsal na můj Facebook Pavel Drobil: „Žádný "strategický plán" nenahradí nedostatek politické vize a zejména odvahy ji realizovat! Omlouvám se, ale tyto hlouposti realizované a prosazované poradci pro dojení evropských a veřejných rozpočtů nikdy nic dlouhodobě smysluplného nepřinesly.“
Text k obr:
Na tomto místě/nám. dr. E. Beneše/ stál do roku 1945 Německý dům. V současnosti jej připomíná tento podivný objekt. A v budoucnosti?- Stavět se tu nebude, ale „pomocí mappingové show /vizualizace/ by bylo hezké ukázat, jak stavba vypadala,“ je v plánu.