Nejsme ale zcela bezmocní, s těmito fakty můžeme a musíme bojovat. Výsledky třetího evropského akčního programu pro bezpečnost silničního provozu hovoří jasně: mezi lety 2001 až 2009 se počet smrtelných nehod na silnicích v zemích EU snížil o 36 procent!
Silnice v Evropské unii ale musejí být ještě bezpečnější. Evropská komise proto předložila europoslancům svou novou strategii na období do roku 2020. Klíčovým cílem je snížení počtu smrtelný nehod na silnicích v EU o polovinu (od roku 2010 do roku 2020).
Příslušný výbor Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch projednal 262 pozměňovacích návrhů svých členů a text odeslal k dalšímu projednávání (poměr hlasů: 31 pro x 6 proti).
Do dokumentu bylo zapracováno i několik pozměňovacích návrhů české europoslankyně Olgy Sehnalové. "Prosadila jsem do něj mimo jiné úpravu, aby Komise a členské státy systematicky zvyšovaly kvalitu vzdělávání v autoškolách, podpořily praktickou výuku řidičů a kvalitu postupu při udělování řidičských průkazů. Uspěla jsem i s pozměňovacím návrhem, který zdůraznil, že pravidlo 'peníze z EU jen na bezpečné silnice' se musí jednoznačně vztahovat i na komunikace nižších tříd."
Tento pozměňovací návrh je dle mínění Olgy Sehnalové vzhledem k aktuální situaci v České republice tím nejdůležitějším. "Statistiky totiž jasně ukazují, že většina dopravních nehod se stává na silnicích I. a II. třídy. Údaje za Českou republiku toto jednoznačně potvrzují. Na těchto silnicích zemřelo v roce 2008 celkem 628 lidí." Jako lékařka ještě z vlastní zkušenosti krátce dodala: "Každý, kdo zažil dopravní nehodu na vlastní kůži, ví své. Zbytečná úmrtí na silnicích snad ani více okomentovat nelze."