"Česká republika je nyní největším příjemcem unijních dotací v přepočtu na obyvatele. Na jednoho obyvatele můžeme získat více než 50 tisíc korun, což je v součtu obrovská suma. Dalo se proto očekávat, že si oproti současnému stavu pohoršíme, protože chudších a potřebnějších států jako jsou Polsko, Rumunsko či Bulharsko je v Unii opravdu hodně.
Co je však obtížně pochopitelné, že právě na úkor těch nejchudších navrhuje Evropská komise vytvoření nového infrastrukturálního fondu. To je zjevná snaha bohatších západoevropských zemí získat co nejvíce vybraných peněz pro sebe. Když se totiž podíváte na mapu tzv. TEN-T sítí, tj sítí panevropských silničních a železničních koridorů, mezinárodních letišť a vodních cest, do kterých by se mělo investovat, zjistíte, že jsou hlavně na západ od našich hranic. Chápu, že Seveřané chtějí postavit dálnici mezi Stockholmem a Oslem, že Italové by rádi postavili vysokorychlostní železnici mezi Milánem a Palermem, či že Němci chtějí stavět vodní cestu mezi Kolínem a Norimberkem, ale těžko to bude akceptovatelné pro Poláky, kteří skoro žádné dálnice nemají či pro nás, kteří máme dálnici D1 v tak žalostném stavu, potřebujeme ji opravit a postavit k ní alternativu třeba spojením Hradce Králové s Olomoucí. Naopak se podle prvních rozborů zdá, že neefektivní zemědělské dotace a nadměrné výdaje na evropskou administrativu zůstávají beze změn. Právě zde jsem od Komise očekával radikální reformu a šetření a návrh je tak pro mne do značné míry zklamáním.
Naštěstí je však debata o finanční perspektivě opravdu teprve na počátku. Evropská komise zveřejnila svůj návrh, teď bude záviset na členských státech a Evropském parlamentu, jak se k tomuto návrhu postaví. Česká republika by měla důrazně některé návrhy odmítnout a vytvořit s Poláky, Slováky, Maďary a baltskými státy blok, který bude postupovat jednotně a nedovolí přerozdělovat peníze od bohatých zpátky k bohatým," uvedl k problematickému návrhu rozpočtu Evropské unie pro roky 2014 až 2020 europoslanec Oldřich Vlasák.