Dobrý den, vážený pane předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové.
Ten návrh je určitě potřebný a prospěšný v mnoha ohledech, hlavně v sociální oblasti zabezpečení příslušníků bezpečnostních sborů v případě, že dojde k tomu nejhoršímu. To znamená v podstatě k úmrtí příslušníka. Neodpustím si ale zde upozornit na některé problémová místa, respektive riziková místa do budoucna, a to hlavní jsou finance. Když jsem si prostudoval důvodovou zprávu, nejsem úplně přesvědčen o tom, že v té důvodové zprávě jsou korektní čísla, hlavně od Policie ČR. Hlavně protože 150 hodin přesčasů, které se neproplácely a podle této novely se proplácet budou, z praxe ještě z loňského roku, vím, že udělování náhradního volna je v podstatě chiméra. Protože u hasičů, když vezmu dovolenou, skoro 50% nárok příslušníků na ozdravné pobyty, různé kurzy apod., tak jestli na těch nejnižších stanicích je maximální stav 5 a minimální 4, tak v podstatě v průběhu celého roku jedou na minimálních stavech a nikdo nemůže dostat náhradní volno. Takže v podstatě většina těch přesčasových záležitostí by se měla proplácet.
A jestli umím dobře počítat, 88 milionů děleno 12 a děleno počtem příslušníků počtem policie, vychází nějakých 190 Kč měsíčně, takže jedna hodina měsíčně proplaceného přesčasu. Nejsem přesvědčený o tom, že ta čísla jsou korektní, ale budiž.
Protože pokud by to znamenalo tak nízký nárok na státní rozpočet, tak to znamená jinou věc. Že sice příslušníci přesčasy dostanou zaplacené, ale ty finance se uvedou někde jinde, to znamená z odměn, z osobních příplatků, případně ze zvláštních příplatků. A tam asi těžko se zvyšuje rozmezí pro příslušníky až na 10 000. Zase, nic proti tomu věcnému, problém je v zabezpečení financí. Příplatek za službu ve svátek, dobře, budou ho příslušníci mít proplacený. Zase jenom chci upozornit na jinou věc. Když se příplatek za svátek – a tenkrát i příplatek za soboty a neděle – rušil, tak pro příslušníky obecně v nepřetržitém režimu, tzn. na těch čtyřiadvacítkách nebo na dvanáctkách, se zaváděla nová tabulka s 10% navýšením základních tarifů.
Pokud mám informaci, tak se teď ta tabulka rušit, nebo to rozvrstvení rušit nebude. A tady chci upozornit na jinou věc. A to je v podstatě totální destrukce kariérního řádu, protože nikdo z toho směnného provozu nebude mít zájem přestoupit na denní směnu na ty vyšší služební posty. Už dneska je – budu mluvit za hasiče – rozdíl, nebo srovnatelný plat je 2,5 tarifní třídy. Jinými slovy, ten, kdo je ve směnném provozu ve 4. tarifní třídě jenom, není to obyčejný hasič, ale dejme tomu nějaký technik, není to ani velitel družstva, tak je na úrovni 6,5 tarifní třídy na denní směně. A to už v sedmičkách jsou v podstatě vysoce kvalifikovaní úředníci. Teď se ten rozdíl ještě zvýší, takže v podstatě můžeme odhadovat, že to budou tři tarifní třídy. A proč by obyčejný technik ze čtyřiadvacítky šel dělat špičkového technika na denní směnu?
Dá se to pochopitelně řešit. Dá se to řešit jinými složkami platu. Ale vracím se na začátek – opět to jádro pudla je v zabezpečení finančních prostředků na celou tu novelu. Zvyšuje se zvláštní příplatek, ale v důvodové zprávě je, že to nebude nárok na ostatní rozpočet, resp. tam je odložena účinnost až od 1. ledna 2019. Takže dejme tomu, že tam příspěvky budou.
To je všechno. Chci zopakovat, ta novela je určitě potřebná, ale je tam velké nebezpečí v zabezpečení finančních prostředků. Jen pro vaši informaci, letošní navýšení o 10 %, které je u těch příslušníků účinné od 1. července, nebylo pokryto bezpečnostním sborům plně a jedna třetina až jedna polovina těchto nárokových prostředků musela být pokryta z vlastních zdrojů, které jsou už jenom dva. Buď provozní prostředky – a tam je ta situace taky napjatá, takže se škrtaly investice. Děkuji.