Referendum
Ústava celostátní referendum předpokládá, ale jeho úpravu svěřuje výhradně ústavnímu zákonu. Zatím ale nedošlo k politické shodě na ústavním zákonu, který by konání referenda na celostátní úrovni umožnil. Prvním a zatím posledním celostátním referendem bylo referendum o přistoupení České republiky k Evropské unii, pro které byl vydán ústavní zákon ad hoc, na další případy neaplikovatelný.
Na nejnižší regionální úrovni (místní) fungují referenda již od roku 1992, na vyšší úrovni (krajské) od roku 2011. Referendum se může konat pouze o otázce spadající do samostatné působnosti obce nebo kraje, nelze jej konat například o rozpočtu nebo o odvolání zvolených zastupitelů.
Petiční právo
Petice představuje možnost občana obrátit se na státní orgán s dotazem, návrhem či stížností. Orgán je povinen petici přijmout a do 30 dnů písemně odpovědět. Zákonem ale není stanovena sankce při nečinnosti orgánu, petice proto není nijak závazná.
Přímá demokracie je velké téma a žít se s ní budeme muset chtě nechtě naučit, jak u nás, tak v celé Evropě, jelikož ona jediná je východiskem z politicko-bruselské krize. Je jedním z nejdůležitějších politických témat, které prosazuje hnutí Svoboda a přímá demokracie – Tomio Okamura (SPD), jelikož dává možnost všem občanům vyjádřit svou vůli nad jakoukoli otázkou, přímo volit a odvolávat politiky a zaručuje vymahatelnou odpovědnost politiků či soudců. Tím se z ní stává nejspravedlivější a nejdemokratičtější politický systém.
Zdroj instituce přímé demokracie v České republice: FDFA Presence Switzerland