Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, tohle je velmi jednoduchá novela, která v podstatě řeší navýšení pojistného na veřejné zdravotní pojištění placeného státem za státní pojištěnce a řeší to pro léta 2019 a 2020.
V návrhu zákony jsou výslovně uvedeny částky příslušného vyměřovacího základu, z nichž se v letech 2019, 2020 bude pojistné za státní pojištěnce počítat. Pro rok 2018 je navýšení pojistného již řešeno prostřednictvím Nařízení vlády, které vyšlo ve Sbírce zákonů pod č. 140/2017. Navýšení platby za státní pojištěnce si v letech 2018, 2019, 2020 vyžádá vždy kumulativní o 3,5 mld. více korun oproti roku předešlému. Na půdě Senátu byl návrh projednán ústavně-právním výborem a výborem pro zdravotnictví, které je doporučily schválit v předloženém znění.
Dámy a pánové, je třeba říci, že je to poprvé, kdy se navýšení platby za státní pojištěnce řeší zákonem. A je třeba říci, že je to určitá míra kompromisu, protože na jedné straně byl návrh v podstatě zavázat k pravidelné valorizaci o nějakou procentuální část. Druhá část to zase chtěla řešit tak, že se to bude dělat, jako se to dělá teď – každoročním Nařízením vlády. Přece jenom si myslím, že ten kompromis, který jsme zvolili, je dobrý z několika důvodů. Je pravdou, že ve zdravotnictví potřebujeme plánovat nějakou dobu dopředu a tady se dá z tohoto opravdu lépe predikovat a odvodit, jaké budou příjmy ve zdravotním systému do roku 2020. Na druhou stranu jako ekonom musím souhlasit s tím, co říkalo Ministerstvo financí, že nelze pevně stanovit pevnou procentrickou částku na dlouhá léta dopředu, protože opravdu se musí vycházet z konkrétního vývoje ekonomiky a makroekonomické prognózy. Dneska máme poměrně přesné do roku 2020.
Takže opravdu si myslím, že tento návrh je dobrým kompromisem, který v této chvíli s tříletým horizontem ukazuje vývoj příjmů systému veřejného zdravotního pojištění, s kterým bude moci pracovat. Pracuje s tím tato vláda, bude s tím pracovat i ta následující, takže bych poprosil o podporu tohoto návrhu. Dámy a pánové, děkuji.