Po zavedení EET si řádně pořídila pokladnu, tuším od O2, a přešla na elektronický režim. Snažila se dělat maximum pro to, aby vyhověla všem zákonným povinnostem. Bohužel její EET pokladna měla výpadek. Pár dní proto vydávala náhradní doklady.
Jestli přesáhla zákonný limit na opravu, nebo ne, nevím, když jsme u ní byli my, vše měla už dlouho opravené. Neušla ovšem pozornosti úřadů. Nějaký zákazník ji totiž nahlásil finanční správě, v domnění, že krátí daně.
Výsledkem bylo, že paní strávila hodinu a půl na výslechu od berňáku, kde měla obhájit oprávněnost výpadku. Vyplňovali tam s ní nějaký formulář pomocí metody přepisování wordovského dokumentu. Příznačné je, že ve formuláři pro ni byla vyhrazena kolonka "daňový subjekt".
Ptáte se na vyústění? Pointa příběhu je, že žádný závěr ještě není. Paní hrozí pokuta 50 000 Kč a jestli ji dostane, asi zavře krám, především kvůli té frustraci z postupu českého státu. Finanční správa má ovšem na posouzení jejího případu JEDEN ROK.
Zatímco náš ctěný stát dává lidem na reakci jednotky pracovních dní (třeba u kontrolního hlášení), sám si stanovil lhůtu na posuzování případů rok. Slušní podnikatelé tak žijí neustále v nejistotě, jestli kvůli administrativnímu pochybení nedostanou flastr.
Jsem rád, že jsme si tohle téma dali do programu jako jednu ze 4 hlavních priorit. Šikana malých živnostníků, nelidskost byrokracie, formalistický přístup a zbytečné papírování neustále narůstají a začínají být zcela neúnosné.
Nechci, žít ve státě, pro který jsem pouze daňový subjekt.
Mikuláš Ferjenčík
lídr Pirátů v Pardubickém kraji