Mohou tyto prostředky výrazně změnit situaci?
MS: Dlužno říci, že reálné navýšení proti současným plánům činí cca 19 mld. Kč, protože zbývající částka je alokována již ve státním fondu dopravní infrastruktury.
Takže zbývá cca 23 miliard. Kam s nimi?
MS: Program Restart /tak se oficiálně nazývá/ zahrnuje 65 opatření, dovolím si jmenovat alespoň několik zajímavých příkladů:
Technologie-program na podporu modernizace firem
Podnikavý region – podpora start-upů,
Regenerace brownfieldů, starých průmyslových areálů/, které nejsou využívané Výzkum a vývoj- programy DELTA2, GAMA2, EPSILON pro Technologickou agenturu České republiky a výzkum pro průmysl 4.0.
Investice do životního prostředí – dokončení programu sanace ekologických škod po těžební a průmyslové činnosti ve vazbě na usnesení vlády č. 592/2002 Sb., a investice do dopravní infrastruktury a veřejné správy – modernizace železničních tratí, dálnic a silnic I., II., III.třídy a ICT infrastruktury.
Kdo se podílel na programu Restart?
MS: První verzi projektu představil vládní zmocněnec doc. Jiří Cienciala na setkání s vedením kraje a jeho reprezentanty v Parlamentu v lednu roku 2017.Tam byl i senátor Zdeněk Nytra. Tehdy byla dána možnost prvotní verzi připomínkovat.
Za naši senátní kancelář byla navržena následující doplnění:
- Oblast vědy a výzkumu Oblast vědy a výzkumu – spoluúčast státu na realizaci Moravskoslezské vědecké knihovny a alokace Technologické agentury ČR v Ostravě ( nebo aspoň její části)
- Oblast podnikání a investoři – spoluúčast státu na realizaci průmyslové zóny Hrušov
- Oblast infrastruktura – ta nebyla vůbec konkretizovaná; navrhli jsme rekonstrukci železničního uzlu Ostrava - hlavní nádraží na II. železničním koridoru, revitalizaci trati Ostrava-Frýdlant-Frenštát na rychlost 160 km/hod a trati Studénka-Kopřivnice-Frenštát ; ze silnic pak obchvat Opavy a tah Opava-Bruntál, severní spoj v Ostravě a dálnici na Slovensko.
Nad všechny oblasti jsme doporučili alokaci některých centrálních státních institucí do Ostravy, zejména ty s vazbou na průmysl (Energetický regulační úřad, Báňský úřad, TAČR)
Byly tyto připomínky akceptovány?
MS:Finální verze projektu Restart byla představena na vládní konferenci, na níž jsem reprezentoval Senátní klub ODS. V nové verzi materiálu je obsažena drtivá většina dopravních opatření, ostatní nikoliv. Na diskusi zbyl velmi malý prostor, přesto jsem otevřel problematiku hlavního nádraží i rekonstrukci samotné výpravní budovy, dokončení Vědecko-technologického parku v Ostravě a přislíbenou rekonstrukci budovy Ekonomické fakulty
VŠB-TU. Mé připomínky jsou součástí zápisu z vládní konference, takže uvidíme, jaký budou mít úspěch.
Znamená to, že dojde k obsahovým změnám?
MS: Vláda Restart schválila s tím, že každý rok k 31. 5. bude materiál aktualizován s opětovným předložením vládě.
Přejděme k našemu senátnímu obvodu Ostrava- město. Co lze tady od Restartu očekávat?
MS: Za klíčové - a pro nejbližší do dobu- považuji modernizaci železničního uzlu Ostrava –
hlavní nádraží a trati na Frýdlant, realizaci Fakulty umění OU a projekt Podnikavý region – podpora ostravských start-upů.Takže v květnu příštího roku budeme bilancovat, co z projektu bylo realizováno!
Vizitka Ing. Miroslava Svozila
- Systémový inženýr, vedoucí útvaru informatiky Koksovny NH a posléze Nové huti do r 2001
- Náměstek primátora pro ekonomiku a finance 2001-2002
- Starosta městského obvodu MOaP 2006-2010
- Poradce předsedy vlády pro průmysl 2012-2013
- Nyní poradce a konzultant pro průmyslové firmy, asistent senátora a člen správní rady Agentury pro regionální rozvoj