Ze zveřejněných čísel, především na ministerstvu vnitra, vyplývá, že ačkoliv Nečasova vláda šetří na rodinách, seniorech, zdravotně postižených, ale například i na provozu policie či hasičů, sama sobě nebyla schopna úsporný režim naordinovat. Odměna 180 tis. Kč měsíčně k platu 166 tis. Kč hovoří za vše.
Na počátku tohoto roku jsem upozorňoval na fakt, že někdejší ministr vnitra Radek John na konci roku 2010 rozdal svým nejbližším jedenácti spolupracovníkům v součtu milionové odměny, avšak současně se policisté a hasiči museli smířit jak s poklesem platů, tak i s poklesem finančních prostředků na provoz svých sborů. Navíc někteří náměstci byli ve funkci necelé dva měsíce a těžko se tak mohli jakkoliv kladně zasadit o výsledky resortu. I ve světle tohoto konkrétního případu jsem přesvědčen, že výše odměn námětků ministrů jsou na neúnosné výši a tuto situaci je třeba neprodleně řešit.
Odmítání některých ministrů sdělit informace o odměňování svých úředníků a náměstků je nepřijatelné a neobhajitelné. Využiji proto příští měsíc svého práva opozičního poslance a prostřednictvím písemné interpelace oslovím všechny ministry Nečasovy vlády s tím, aby mi poskytli informace o výši platů a odměn svých náměstků za období druhé poloviny roku 2010 a první poloviny roku 2011. Věřím, že v zákonné lhůtě třiceti dnů se mi od všech dostane uspokojující a především konkrétní odpovědi. Jsem přesvědčen, že je nutné tato čísla zveřejnit, neboť není možné se v případě státních zaměstnanců, kteří jsou placeni z veřejných peněz, dovolávat práva na ochranu soukromí.
Zveřejnění čísel bez přiřazení odměn ke konkrétním jménům, ale pouze funkcím je podle mne ze zákona možné.
Jakkoliv se nám může zdát vysoká výše platů a odměn za uplynulý rok, je pravděpodobné, že v letošním roce bude situace ještě horší. Počátkem letošního roku totiž vstoupilo v účinnost vládní nařízení, které umožňuje dohodnout pro zaměstnance ministerstva i smluvní plat. To znamená, že takový zaměstnanec není vázán tabulkovým platem či dosaženým vzděláním, jako doposud. Navíc v takovém případě není nijak redukována možnost odměn.
I současná úprava však umožňuje vyplácet odměny jen v mimořádných případech. Tedy nikoliv za činnost, kterou má daný úředník či náměstek v popisu práce a za kterou pobírá plat. Zveřejnění oněch odůvodnění bude jistě velmi zajímavé a poučné. Přesto však chci na základě analýzy provedené po vyhodnocení odpovědí jednotlivých ministrů otevřít debatu o maximálním limitu odměn. Jednou z možností je zavedení percentuálního stropu k výši platu daného náměstka.
Jeroným Tejc, stínový ministr vnitra za ČSSD