Přes kruhový objezd na křížení silnic Svitavská, Smetanova a Rožmitálova v Blansku denně projedou tisíce aut. Když však o 100 metrů dál na železničním přejezdu spustí závory, zastaví se provoz i na rondelu a vlastně na celém tahu městem. Tuto i řadu dalších dopravních komplikací má vyřešit most na Staré Blansko, který převede řidiče přes řeku Svitavu i koleje. Dlouho plánovaný projekt teď i díky memorandu podepsaném zástupci města a Jihomoravského kraje v loňském roce postupuje kupředu. Na svém dnešním zasedání (23. listopadu) krajští radní doporučili zastupitelům, aby kraj poskytl městu dotaci na přípravu dokumentace pro spojené územní a stavební řízení.
„Kraj postupuje v souladu s memorandem, a proto Rada Jihomoravského kraje již letos v únoru schválila pro přemostění investiční záměr. V současné době probíhá příprava projektové dokumentace, která je v režii města Blanska. Kraj na ni přispěje polovinu ceny prostřednictvím dotace, jejíž poskytnutí budou zastupitelé schvalovat na svém prosincovém zasedání. Jedná se o částku 1,7 milionu korun,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.
Termín zahájení stavebních prací podle něj závisí na výsledku povolovacího řízení a postupu majetkoprávní přípravy stavby.
Kraj dál prosazuje, aby se u Krhova začala stavět nultá etapa D43
Ředitelství silnic a dálnic se na Jihomoravský kraj obrátilo s žádostí o spolupráci na úpravách silnice I/43 v úseku mezi Bořitovem a Voděrady podle nového projektu, který není součástí již dříve zpracované tahové studie. Ta má řešit nejproblematičtější úseky svitavské radiály do doby výstavby D43. Kraj však letos v létě představil dotčeným obcím vlastní řešení, na jehož základě by od Krhova směrem k Lysicím vznikla prakticky nultá etapa dlouho plánované dálnice. Postup navrhovaný krajem je navíc zakotven v Zásadách územního rozvoje a v důsledku by ušetřil státní kase stovky milionů korun.
Koncept ŘSD počítá se zrušením křižovatky I/43 se silnicemi III. třídy od Drnovic a Skalice nad Svitavou. Na jejím místě by vznikl most a řidiči by se na „třiačtyřicítku“ napojovali u Krhova. „Po výstavbě D43 by nám tu zbyl málo využívaný most přes nevytíženou, draze přestavovanou I/43. Řešení ŘSD by zavleklo dopravu do zastavěné části Krhova a navíc jej nezohledňují územní plány obcí, což by zkomplikovalo umístění stavby a následné výkupy pozemků,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.
Plán kraje přitom podobnými problémy netrpí. „Naše koncepce počítá s vybudování přeložky silnice I/43 kolem Lysic v trase plánované dálnice. V podstatě by šlo o nultou etapu D43. Stavba přeložky je sice dražší, nejde však o provizorium na několik let, ale o finální řešení. V případě úprav ve stávající trase I/43 nikdy nedosáhneme norem ani co se týče vzdáleností křižovatek, sklonů nebo rozhledů. Současná investice by byla v tomto případě sice vyšší, nicméně úspory, které přinese v době stavby D43, kdy nejsou umrtveny investice do stávající silnice první třídy a neodstraňují se dočasná opatření, ji však více než vyváží. Celkově jde o řešení významně levnější, řádově o 200 milionů korun,“ doplnil Hanák.
Pokud by přesto došlo k řešení úseku podle návrhu ŘSD, bude Jihomoravský kraj spolupracovat. Všechny nově vybudované úseky a objekty silnic nižších tříd by však měly být do majetku kraje převedeny bezúplatně, stejně jako vypořádané pozemky pod nimi.