Bez ohledu na přesný výsledek rozhodnutí spolkového správního soudu v Lipsku (v úterý 27. 2. 2017), je nutné řešit problém s diesely především v Praze. Reálně totiž hrozí, že se z České republiky stane skládka starších německých dieselů.
Automobilová doprava v Praze má z 56 % podíl na znečištění[1] škodlivými oxidy dusíku (NOx) a z 61 % u polétavého prachu (PM2,5). Na základě případného zákazu v Německu podle automobilových odborníků dojde k tomu, že se od našich sousedů budou neekologická auta kvůli ceně vyvážet právě k nám.
Petr Vomáčka, zástupce spolku Čistá mobilita říká: „To co se děje v Německu bude mít negativní dopad na české řidiče, ale i na naši ekonomiku. Poslední výzkumy a mezinárodní jednání ukazují, že v ekologizaci dopravy a přepravy nás čeká mnoho radikálních změn. Česko však momentálně nejvíce trápí nastavení účinných prostředků pro kontrolu emisně nevyhovujících vozidel, které se pohybují po našich silnicích.“
Z výsledků nedávného měření částic v Praze projíždějících vozidel, které provádělo sdružení ČVUT a ÚAMK vyplývá, že zhruba 10% naměřených vozidel, jsou emisně nevyhovující a nemají po české silnici vůbec jezdit.
„Největším problémem je dlouhodobá neschopnost státní policie kontrolovat skutečný stav filtrů pevných částic v dieselových autech. Po silnících se tak prohánějí tisíce aut s extrémně škodlivými emisemi a Policie bohužel spí,“ říká Ondřej Mirovský, spolupředseda pražských Zelených.
„Přitom existují řešení, jak do budoucna snižovat celkový počet aut ve městech a přispět tak i čistšímu vzduchu. Koncept sdíleného auta do každé rodiny nabídne obyvatelům měst reálnou možnost využívání auta bez nutnosti je vlastnit,“ dodává Ondřej Mirovský, člen Výboru pro dopravu ZHMP a spolupředseda pražských Zelených.
Částice NOx zabijí za rok v EU 72 tisíc občanů a částice PM2,5 dokonce 406 tisíc lidí v EU[2]. Dopravní nehody v EU zabijí „jen“ 39 tisíc lidí. Je tedy na čase změnit priority a začít věnovat ještě větší pozornost čistému ovzduší v EU.