dovolte mi, abych na chvilku soustředil vaši pozornost ke skutečnosti, že problematiku GDPR již projednával na svém jednání hospodářský výbor, který k tomu kromě jiného přijal následující usnesení, a to už v únoru tohoto roku, že hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky vyjadřuje znepokojení nad implementací GDPR v České republice a považuje stav přípravy implementace GDPR za nedostatečný.
My se totiž můžeme oprávněně ptát, jaká byla role předchozí politické reprezentace, předchozí vlády, kdo vůbec o tom jednal, a jednal vůbec někdo, řekněme, na ministerské úrovni v Bruselu kromě úředníků o tom, že by to nemuselo být nařízení, že by to mohla být směrnice. Protože samozřejmě nařízení vstupuje do našeho práva s jinými termíny, s jinými definicemi, tak jak o tom mluvil pan zpravodaj Benda.
Mě fascinuje, že nemáme u tohoto nařízení vyhodnocení dopadů této regulace do podnikatelského prostředí, veřejného sektoru apod. My přijímáme něco pokorně z Bruselu a ani si neuděláme vyhodnocení ekonomických a dalších dopadů. Já jsem přesvědčen o tom, že i když je to nařízení přijaté na bruselské úrovni, tak český stát má i v těchto oprávněných případech znát dopředu dopady podobných regulací na našem území a pro naše občany.
Já bych chtěl navázat na pana poslance Bláhu, který zde mluvil o podnikatelské radě, která včera při Ministerstvu průmyslu a obchodu projednávala GDPR. Mě zaujalo, že je měsíc do implementace, respektive do platnosti nařízení na našem území, a teď ocituji připomínky a problémy z prezentace Hospodářské komory, mě překvapuje, že podnikatelé ještě dnes říkají, že by uvítali metodické pokyny pro zavedení GDPR. Máme měsíc do platnosti nařízení a stále nemají podnikatelé metodické pokyny!
Druhý bod. Podnikatelé stále nevědí, jaké opatření zavést v souvislosti s GDPR. Informovanost je skutečně mizivá, i když stav se mnohdy zlepšuje, přesto se začalo pozdě.
Někteří podnikatelé se stále mylně domnívají, že se na ně GDPR nevztahuje. A podnikatelé si zejména stěžují na drahou administrativu spojenou s GDPR. Podle informací z průzkumu Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků vyplývá, že dvě třetiny malých a středních firem pracují s cizími daty. To znamená, že toto nařízení a aplikační zákony, které tady budeme schvalovat, se budou týkat mimořádného množství podnikatelů. Všichni asi chápeme, že původní ideou nařízení je snaha zabránit, aby se obchodovalo s našimi osobními daty, ale podle mého názoru byla zvolena zase metoda typu kombajnu, která postihuje všechny, i drobné živnostníky a zvyšuje jim administrativu.
Obávám se, abychom při praktické aplikaci nebyli tady v Čechách a na Moravě opět papežštější než papež. Místo toho, abychom v Evropě používali osvětu zejména mezi mladými lidmi o tom, že osobní data jsou cenná a měli bychom k nim takto přistupovat a přirozeně je chránit, místo toho, abychom vedli společnost přirozeně, k úctě k osobním informacím toho druhého...
Tak místo toho, abychom vedli společnost přirozeně k úctě k osobním datům, tak je to nahrazováno, a tato osvěta je nahrazována technickými opatřeními, která - já se obávám - ve finále mezi lidmi povedou k pejorativnímu přístup k ochraně osobních dat, protože to bude obtěžovat zejména ty malé a drobné podnikatele, takže se obávám, aby se to neminulo účinkem.
Co s tím? Je to nařízení, které začne brzo platit. Já souhlasím s tezí pana zpravodaje Bendy, že Úřad pro ochranu osobních údajů by měl být primárně ten, který radí podnikatelům, jak naplnit požadavky GDPR a nikoli ten, který primárně sankcionuje. Z toho druhého přístupu já osobně sdílím obavy, které má také soukromý sektor.
Měli bychom hledat všechny možnosti, jak tyto dopady pro další činnost zmírnit. Ale protože GDPR se týká podnikatelského prostředí, chci navrhnout v podrobné rozpravě, aby návrh zákona byl přikázán k projednání i hospodářskému výboru.
Děkuji za pozornost