A tak se mi do hlavy opět vloudila myšlenka, o které jsem již psala. Nejde o selhání systému? Vyjádření vysokých škol, které říkají, že nebyl software, tedy nemohly nic kontrolovat nahrává tomu, že vysoké školy mohou ztrácet svůj kredit. Nový software v tuto chvíli umí rozpoznat práce vytvořené v omezeném počtu jazyků. Je tedy možné, že se v budoucnu dočkáme situace, kdy budou odhaleny další práce, které byly přeloženy z jazyků, které software v tuto chvíli nerozpozná? Budeme za pár let měnit další ministry a úředníky?
Myslím, že by mělo nastoupit systémové řešení, které by školám vrátilo jejich kredit. Rozhodujícím faktorem by měla být kvalita studentů a nikoli jejich počet, jak je tomu v tuto chvíli. Je logické, že s rostoucím počtem studentů, dochází k poklesu jejich úrovně. Je zřejmé, že pokud (například) na pedagoga připadá třicet studentů místo tří, musí svůj čas spravedlivě rozdělit mezi ně. Tímto se čas věnovaný jednomu studentovi krátí a přímo úměrně tak klesá výsledek studia. Pedagogovi pak opravdu nezbývá nic jiného než si přečíst finální práci a věřit, že student celou práci poctivě napsal. Věřím ale, že pár dotazů by jasně prokázalo, zda student práci psal sám a nebo používal Drahošovu technickou chybu alias kopírování.
Nenastal čas na vyvolání diskuse o změně vysokoškolského systému u nás?