Moderní technologie na jednom místě propojují veškeré potřebné aplikace i s kamerovým systémem ve městě. Operační důstojníci tak nyní mohou daleko lépe vyhodnotit situaci při nahlášení problému a rychleji navrhnout nejefektivnější postup. Vybudování nového dispečinku městských strážníků stálo 3,5 milionu korun a město jej uhradilo z vlastního rozpočtu.
„Naši strážníci mají konečně zázemí, které odpovídá současným standardům a požadavkům na jejich práci, která se od počátku jejich zřízení v našem městě poměrně zásadně změnila. Potřebují okamžitý přístup k informacím, do různých registrů a databází, které využívají pro řešení širokého spektra případů,“ říká primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. Vedle dohledu nad pořádkem ve městě dnes strážníci řeší situace od odemčení bytu, likvidace autovraků, odchytu zvířat, dohledu nad bezpečností na přechodech přes silnici u škol až po případy závažnější trestné činnosti. „Málokdo si uvědomuje, že od svého založení na začátku devadesátých let městské policie přebírají stále více odpovědnosti za veřejný pořádek a suplují řadu činností státní policie, přitom jejich financování jde kompletně z rozpočtů měst,“ připomíná primátor.
Nové operační pracoviště je umístěné v sídle městské policie v Dlouhé ulici v historickém centrum města. „Nepřetržitě zde slouží operační důstojníci ve dvanáctihodinových směnách, kteří vedle průběžného styku se strážníky v terénu řeší denně další zhruba stovku hovorů na tísňové lince 156 a na ostatních veřejných telefonních číslech. Prostřednictvím těchto linek přijímají podněty, žádosti a stížností občanů,“ přibližuje práci operačního pracoviště ředitel hradecké městské policie Miroslav Hloušek. V rámci telefonních hovorů s občany dispečeři zjišťují maximum objektivních informací, které pak pomohou situaci správně vyhodnotit. Někdy mohou využít i kamerového systému. „Operační důstojníci jsou zkušení strážníci, kteří si prošli službou v terénu a dokáží jednotlivé případy posoudit a rozhodnout, kolik strážníků a s jakou specializací na místo vyšle nebo zda bude potřebovat pomoc některé ze složek integrovaného záchranného systému,“ dodává Hloušek.
Moderní zázemí operačních důstojníků lépe propojilo radiosystém, informační systém městské policie a další nezbytné technologie. Pohodlnější práci s městským kamerovým systémem umožňuje vzdálené připojení na novou zobrazovací stěnu. Veškeré hlasové vstupy (linka 156, pevná linka, mobilní telefon, vysílačka) se obsluhují prostřednictvím dotykového terminálu. Díky němu operační důstojník může i jednotlivé hovory jednoduše přepojovat na další složky IZS nebo na strážníky z okolních měst. „Tísňovou linku 156 totiž nemají zavedenou všechna města v okolí, pokud na ni volají lidé například z Chlumce, Smiřic nebo Třebechovic, jako první s nimi situaci řeší právě operační důstojníci hradecké městské policie,“ vysvětluje její ředitel Miroslav Hloušek.
Rekonstrukce operačního střediska začala stavebními úpravami na podzim minulého roku a do ostrého provozu bylo uvedeno v polovině července. Celkové náklady na vybudování nového dispečerského pracoviště hradeckých strážníků byly 3,5 milionu korun.