Bikesharing je forma individuální sdílené dopravy, podobně jako carsharing, avšak s tím rozdílem, že potřebuje výrazně méně prostoru pro jízdu i parkování. V tom je pro přetížené části měst velmi přínosný. Přeprava na jízdním kole je sice vhodnější spíše pro kratší vzdálenosti, ale v případě elektrokol se jejich dojezdová vzdálenost výrazně prodlužuje. Významný přínos pro městskou mobilitu tvoří zejména kombinace systému sdílených kol s MHD a zajištění přepravy na tzv. poslední míli cesty. „Systém sdílených kol je pro Prahu dalším krokem k vyšší kvalitě dopravy i trvale udržitelnému rozvoji města. Pražané i návštěvníci budou mít novou atraktivní možnost pohybu po městě a sníží se i množství škodlivých látek v ovzduší,“ říká Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu.
Společnosti se v memorandu přihlásily k řádnému a bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu, zejména k motivování svých uživatel v odkládání kol na místa, kde nebudou překážkou pro ostatní účastníky veřejného prostoru, což je nejčastější obava. Město se zavazuje k rozvoji městské infrastruktury, která umožní kolům na vybraných místech legálně a bezkonfliktně parkovat. Všichni signatáři se pak zavazují ke sdílení dat potřebných k zefektivnění dopravy, oboustranné komunikaci a vzájemné podpoře ohleduplnosti mezi uživateli.
„Systém sdílených kol úspěšně funguje všude po světě. Jsme rádi, že jsme našli s magistrátem společnou řeč a můžeme vzájemně spolupracovat na zdokonalování této služby a přiblížit se v tomto ohledu západním metropolím jako je třeba Amsterdam nebo Brusel,“ říká Vítek Ježek, zakladatel & CEO společnosti Rekola Bikesharing, jedné z podepisujících organizací a dodává: „Samozřejmostí jsou pro nás povinnosti jako například informování veřejnosti o správné a bezpečné jízdě, odklízení nepojízdných kol do 24 hodin i řešení všech problémů s koly spojenými.“
K memorandu se připojuje také Velonet, kterému se letos podařilo v Praze 4 instalovat několik stojanů, které jsou veřejně přístupné k využití i ostatním uživatelům jízdních kol. O rozšíření stanovišť pro parkování jízdních kol jedná i s dalšími městskými částmi.
Homeport byl do letošního roku k vidění pouze jako stanicový systém v Karlíně. Firma se však nově stává nejen poskytovatelem systému, ale také provozovatelem, a plánuje vstup mezi silnou konkurenci bezstanicových bikesharingových operátorů.
Lime Network se chystá vstoupit do Prahy s flotilou městských koloběžek na elektrický pohon. I na ně se memorandum vztahuje, neboť koloběžka je dle zákona chápána jako jízdní kolo a platí pro ni stejná pravidla.
O poskytovatelích sdílených kol
REKOLA Bikesharing s. r. o. jsou dnes úspěšnou firmou, která začínala jako malý pražský start-up v roce 2013. Nyní však měsíčně zrealizují přes 100 tisíc výpůjček. Anonymizovaná data o tom, jak se růžová rekola hýbou, umožňují vylepšovat infrastrukturu už v 8 českých městech – Praze, Brně, Ostravě, Olomouci, Českých Budějovicích, Liberci, Teplicích a nově ve Frýdku-Místku.
Velonet ČR, s. r. o., v roce 2016 přinesl sdílená kola vysoké kvality. Mají nastavitelná sedla, skryté brzdy a osmistupňovou přehazovačku v náboji kola. Místo řetězu mají kardanovou hřídel a ve výbavě nechybí ani LED přední i zadní světla. Využívá existující platformu Social Bicycles, která poskytuje celý systém na desítkách míst v USA a Evropě.
Homeport, s. r. o. je česká společnost, která navrhuje, vyvíjí a dodává městské systémy pro sdílení kol. Se svým novým elektrokolem nabízí nejvyspělejší e-bikesharingový systém na trhu, který umožňuje výpůjčky během 2 sekund pomocí aplikace či karet jako je Lítačka, ISIC či Inkarta. Jejich systémy fungují již v devíti zemích světa, vedle České republiky také na Slovensku, v Polsku, Francii, Spojeném království, Saudské Arábii, Kanadě, Finsku a na Gibraltaru.
Lime Network, s. r. o. je bikesharingová společnost založená ve Spojených státech v roce 2017. Její zakladatelé vycházeli ze snah snížit závislost lidí na osobních automobilech při přepravě na krátkou vzdálenost. Vedle osmdesátky amerických měst se jejich limetkově zelená kola prohání také v Evropě a to v Zurichu, Frankfurtu, Berlíně, Paříži, Madridu a Valencii. Jejich další stanicí se teď stala Praha.