Premiér Petr Nečas je podle svých slov znepokojen odchody elitních policistů, kteří se podílejí na vyšetřování nezávažnějších korupčních kauz nedávné minulosti i současnosti. Být znepokojen a pověřit ministra vnitra jednáním s konkrétními policisty je však velmi málo. Premiér se sám svým jednáním o vznik této situace významně přičinil, především souhlasem s okleštěním rozpočtu MV a návrhem na jmenování Radka Johna do pozice ministra.
Pokud premiér a ministr vnitra myslí vážně své obavy o odchody zkušených policistů, měli by podle mého názoru garantovat především tyto kroky:
1. V tomto volebním období nebudou na centrální úrovni prováděny žádné organizační změny, které by ve svém důsledku vedly k masivním personálním změnám a ochromení činnosti policie. Takovou reorganizací myslím především zřízení Národního kriminálního úřadu a slučování útvarů policie – např. ÚOOZ, NPC či ÚOKFK.
2. Rozpočet Policie ČR pro rok 2012 bude oproti návrhu navýšen alespoň o 3 mld. Kč na 30 mld. Kč (v letošním roce je rozpočet 29 mld. Kč). Tato úroveň bude garantována i pro rozpočty 2013 a 2014.
3. Dojde k navýšení počtu tabulkových míst v celostátních útvarech tak, aby mohly být vytvořeny pozice podobné asistentům elitních vyšetřovatelů. Ti by měli výraznějším způsobem odlehčit vyšetřovatelům od administrativní zátěže. Podobný model (byť logicky jinak nastavený) funguje u soudů a na státním zastupitelství.
4. Ministerstvo vnitra a vláda umožní získávat policii informace důležité pro trestní řízení v případě nejzávažnější trestné činnosti – získávání informací o telekomunikačních údajích a zřízením registru účtů. Byli to zástupci ODS, kteří iniciovali zrušení možnosti získávat důležité údaje o telekomunikačním provozu u Ústavního soudu ČR, místo toho aby připravili novelu zákona. Ministr vnitra Jan Kubice pak zabránil společně s premiérem zavedení registru účtů.
5. Ministerstvo vnitra připraví změnu služebního zákona tak, aby obsahoval možnost uzavřít konkurenční doložku, která nebude umožňovat tak jako dnes snadný přechod z policie do soukromé sféry. V některých případech totiž vyvstává otázka, zda policista odchází z důvodů na straně státu nebo jen přijímá lukrativní nabídku v soukromém sektoru za „práci“, kterou pro obchodní subjekt dělal již jako policista. K takovým podezřením nutno počítat i odchod podřízeného Jana Kubice v ÚOOZ Luďka Žákovce, který odešel pracovat pro vyšetřovaného Tomáše Pitra.
Odchodem policistů vyšetřujících významné korupční kauzy dochází k oslabování schopnosti policie složité případy šetřit. Nově příchozí potřebují nejméně několik měsíců na studium spisů a proniknutí do konkrétní kauzy. Zejména pokud odcházejí policisté s několikaletými zkušenostmi, přichází stát nejen o odborníky, ale i prostředky, které investoval do jejich vzdělání. Ještě větší škody pak mohou způsobit ztráty a vyzrazení důvěrných informací třetím osobám.
V případě, že vláda nebude naplňovat výše uvedené body, bude to důkazem o jejím nezájmu vyšetřit kauzy, jako jsou Pandury, Tartra, Opencard a další.
Jeroným Tejc, poslanec a stínový ministr vnitra za ČSSD