Já se nebudu teď podrobněji zabývat těmi dalšími pozměňovacími návrhy, které předkládám, to ve věci zrušení možnosti krycích dokladů pro kontrolu EET nebo pro zrušení toho ustanovení GAR, které považuji za nadbytečné, a budu se soustředit asi na hlavní pozměňovací návrh, který zde předkládáme za klub Pirátů a předkládáme to ve spolupráci s poslanci ODS, konkrétně s kolegou Janem Skopečkem, protože jsme nezávisle na sobě dospěli ke stejné částce, o kterou se podle nás má zvýšit sleva na dani z příjmů fyzických osob.
V roce 2008 byla zavedená fakticky současná daňová soustava, tak jak funguje s výjimkou té solidární daně a některých jiných věcí, ale v zásadě ta struktura se od té doby výrazně nezměnila. A bohužel se od té doby nezměnila ani sleva na poplatníka, která v tuto chvíli činí 24 840 korun na poplatníka a rok. Nicméně v tom roce 2008, kdy byla ta současná úprava přijata, tak byla průměrná mzda v ČR necelých 21 tis. korun. A ta výsledná míra zdanění, míra daně z příjmu u člověka, který měl v roce 2008 průměrnou mzdu činila 10,2 %. Zatímco letos, v roce 2018 už je ta průměrná mzda více než 29 500 korun, tedy téměř 30 tis. korun. A ta míra zdanění dnes toho samého člověka, který má stále např. průměrnou mzdu činí 13,1 %.
Upozorňuje na to i Nejvyšší kontrolní úřad nebo Národní banka, že fakticky ta naše daňová soustava vede k tomu, že jak rostou mzdy, tak roste procentuální zdanění té práce. Takže dnes, přestože se sazby formálně nemění, tak tím, že mají lidé vyšší mzdy, tak platí větší procento příjmů než platili dříve. My si myslíme a shodneme se v tom naprosto i s kolegy s ODS, se kterými to předkládáme, že by bylo vhodné najít nějaký valorizační mechanismus - můžeme se bavit o tom, jestli to má být navázané na inflaci nebo na životní minimum nebo na minimální mzdu nebo na nějaký jiný ukazatel nebo na průměrnou mzdu, ale měl by být nastaven mechanismus, kterým se to valorizuje automatizovaně. Nicméně proto v rámci pozměňovacího návrhu poslaneckého určitě není prostor, tak se snažíme alespoň napravit ty největší nespravedlnosti. Proto tedy navrhujeme zvýšit tu slevu na poplatníka na 30 tis. korun. To znamená každý daňový poplatník by ušetřil na dani v ČR 5 tis. korun.
Obrovská výhoda tohoto provést to snížení daní z příjmů lidem tímto způsobem je, že všichni daňoví poplatníci na tom vydělají stejně. To je věc, ve které se obracím na kolegy z ČSSD, které by to mohlo oslovit, že skutečně každý daňový poplatník od toho, kdo bere minimální mzdu, přes všechny příjmové kategorie, tak prostě dostane nebo ušetří 5 tis. korun za rok, což samozřejmě ti chudší pracující pocítí výrazně více. Bude to pro ně výrazně větší pomoc. Takže tady myslím, že jsme velmi vyšli vstříc sociální demokracii, aby to opatření, které navrhujeme bylo, řekněme solidární, a kde skutečně chudí na tom vydělají procentuálně více peněz, ale je to spravedlivé. Prostě každý poplatník bude mít slevu více než 5 tis. korun.
Rozpočtové dopady tohoto opatření jsou zhruba 20 mld. korun, ale je potřeba si uvědomit dvě věci. Za prvé: My navrhujeme účinnost toho zákona od 1. 1. 2020. To znamená, je celý rok se na to nachystat. A 20 mld. je zhruba částka, o kterou stouplo mezi léty 2016 a 2017 inkaso daně z příjmu fyzických osob. Takže v případě, kdy nám roste inkaso daně z příjmu fyzických osob o 20 mld., tak si myslíme, že je zcela namístě, aby stát těchto miliard, těchto 20 miliard nechal lidem, místo toho, aby o ně zvýšil své náklady na provoz. Navíc tam budou další pozitivní efekty, ať už ve výši výběru daně z přidané hodnoty nebo snížení nákladů na doplatky na bydlení, možná i snížení nákladů na přídavky na děti.
Takže myslíme si, že toto opatření je velmi racionální. Narovnává ten stav, kdy deset let zůstala sleva na poplatníka ve stejné výši, přestože průměrné platy rostly. A fakticky tedy rostlo daňové zatížení českých občanů. Takže my navrhujeme ty daně snížit. U té průměrné mzdy to dělá snížení daní o 1,5 procentního bodu. A žádám vás o podporu a děkuji kolegům z ODS, kteří s námi tento návrh podali společně.