Ing. Věra Kovářová, MIM

  • STAN
  • Středočeský kraj
  • místopředsedkyně PS PČR
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,6. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

05.12.2018 17:54:00

Peníze do školství, kultury i hasičům

Peníze do školství, kultury i hasičům

Projev na 24. schůzi Poslanecké sněmovny 5. prosince 2018 k návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2019.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych vám představila návrhy pozměňovacích návrhů, které předkládáme jako klub Starostové a nezávislí. Na prvním místě je navýšení platů pedagogů o částku 5 mld. 350 mil. korun, a to z následujících důvodů.

My považujeme vzdělání za velmi důležitý sektor, který může zajistit konkurenceschopnost naší republiky. Jak říká s oblibou kolega Farský, vzdělání je dálnice k prosperitě a je to investice do budoucnosti. Vláda ČR v červnu 2018 ve svém programovém prohlášení se zavázala k růstu platů, aby se v roce 2021 dostaly minimálně na 150 % jejich výše pro 2017. Tedy výpočetní základnou pro minimální výši platů pedagogů v roce 2021 má být průměrný plat pedagogů v roce 2017 ve výši 31 632 korun.

Průměrný plat pedagogů by měl v roce 2021 činit cca 47 tisíc. Pro rok 2019 počítá Ministerstvo školství s navýšením platů o 15 %, tedy na necelých 39 tis. korun. K navýšení platů pedagogů byla vláda vyzvána i usnesením schváleném při schvalování státního rozpočtu na rok 2018, na jehož základě mělo dojít k navýšení platů o 15 % již od 1. 9. 2018. Je nutné také poznamenat, že průměrná hrubá mzda v ČR byla v roce 2017 ve výši 29 504 korun, k 30 6. 2018 vzrostla na 31 851 korun. Průměrný plat pedagogů byl 33 368 korun. Dle predikce růstu průměrné hrubé mzdy její výše v roce 2021 dosáhne 37 210 korun. Z výše uvedeného vyplývá, že pedagogové dosáhnou v roce 2021 pouze 126 % průměrné hrubé mzdy.

Na základě výše uvedených důvodů se navrhuje zvýšit výdaje rozpočtové kapitoly Ministerstva školství v oblasti regionálního školství o 5,35 mld. korun. Tato částka bude určena výhradně na růst platů pedagogů. Na základě tohoto pozměňovacího návrhu by se průměrný plat pedagoga v roce 2019 měl zvýšit přibližně na 40 700 korun, tedy na necelých 129 % výše jejich průměrného platu v roce 2017. Navrhovaná částka včetně odvodů dorovnává průměrný plat pedagogů v roce 2019 na úroveň necelých 130 % jejich průměrného platu v roce 2017. Touto změnou se zajistí kontinuita růstu platů pedagogů v následujících letech tak, aby jejich výše v roce 2021 byla na úrovni 150 % jejich platu v roce 2017.

Důvodem tedy předložení našeho návrhu je, abychom zajistili, že řada pedagogů zůstane na školách, že zajistíme kvalitní výuku na školách. Dovolte, abych vám představila další pozměňovací návrh, který se týká navýšení finančních prostředků na zvýšení kapacit mateřských škol. My jsme již vloni podávali tento pozměňovací návrh, který navýšil dotační titul na mateřské školy o 300 mil. korun. Důvody, proč tak činíme i letos, jsou následující. Víme, že stavební projekty na výstavbu mateřských škol jsou připraveny se stavebním povolením a ve výši asi 4 mld. korun. Víme také, že při poslední výzvě, která se týkala mateřských škol byly uspokojeny žádosti za 420 mil. korun, avšak žádosti činily, byly ve výši 2 mld. korun. Z toho důvodu opět navyšujeme kapitolu Ministerstva školství v ukazateli výdaje regionálního školství a přímo řízených organizací v položce výdaje vedené v informačním systému programového financování EDS/SMVS celkem o částku 300 mil. korun, která se použije výhradně k posílení programu 133310 s názvem Rozvoj výukových kapacit mateřských a základních škol zřizovaných územně samosprávnými celky.

Pokud se chcete podívat, nebudu zde číst podrobně odkud čerpáme, tak je možné jak u toho prvního pozměňovacího návrhu, tak u těch dalších se podívat do systému. Tam je přesně rozpoložkováno, jakým způsobem přesouváme z jednotlivých kapitol do této kapitoly v případě Ministerstva školství.

Další naší prioritou je obnova kulturních památek. Podali jsme dva pozměňovací návrhy. První přidává na ukazatel záchrana a obnova kulturních památek veřejné služby muzeí, a v tom programy na záchranu a obnovu kulturních památek. V dotačních programech na záchranu a obnovu kulturních památek částku 263 mil., tedy celkově na částku 1 mld. Ráda bych upozornila, že v těchto programech mohou žádat ti, kteří jsou vlastníci kulturních památek mimo státu, kterých je 40 tisíc. Připomínám také, že na tyto památky není možné čerpat z evropských fondů. Proto si myslíme, že je třeba navýšit tento dotační titul minimálně právě na 1 mld. korun, tak aby bylo, pokud by tento pozměňovací návrh prošel, aby bylo možné zpracovat žádosti na Ministerstvu kultury. Já jsem tento pozměňovací návrh podávala ve školském výboru, bohužel tam neprošel. Nicméně pan ministr zmínil, že při dotazu, jaké jsou jeho priority, tak zmínil čtyři priority, které přidal ministryni financí. A tam také zaznělo, že jeho prioritou je přidat na tyto programy 150 mil. korun a z toho důvodu jsme připravili pozměňovací návrh, který do oněch památkových programů přidává částku 150 mil. korun, tak aby to bylo pro ministra kultury přijatelné.

Nesmíme také zapomínat na místní komunikace, což je další pozměňovací návrh, který navrhuje zvýšit výdaje kapitoly 317 Ministerstva pro místní rozvoj v ukazateli Podpora regionálního rozvoje a cestovního ruchu v programu Podpora rozvoje regionu 2019 plus v dotačním titulu Podpora obnovy a rozvoje venkova v sobtitulu a Podpora obnovy místních komunikací o částku 160 mil. korun, což se týká obcí do tří tisíc obyvatel. A v tom samém, resp. druhém titulu, který se týká podpory obcí od tří tisíc do deseti tisíc obyvatel právě na obnovu místních komunikací zvyšujeme částku o 150 mil. korun. Celkem tedy o 310 mil. korun, tak aby v každém programu byla částka 350 mil. korun. Důvod, proč podáváme tento pozměňovací návrh je následující. Na základě mapování bylo zjištěno, že v obcích do 250 obyvatel je potřeba na místní komunikace částka 18 mld. korun. Proto se domníváme, že je potřeba navýšit právě tyto dotační tituly, protože obce nemají tolik finančních prostředků, aby skutečně mohly opravovat komunikace.
Jestliže tedy v obcích do 250 obyvatel je potřeba 18 mld. Kč, tak se ptám, kolik je tedy potřeba v dalších obcích, a myslím si, že by to obcím určitě pomohlo a v případě, že se dotazujete starostů, tak říkají, že dotační tituly na místní komunikace jsou správnou cestou, protože opravdu oprava místních komunikací zatíží velmi rozpočty obcí jakékoli velikosti.

Dalším pozměňovacím návrhem, o kterém bych ráda hovořila, jsou tzv. obědy do škol, což je kapitola 333 Ministerstvo školství. Navrhujeme zde zvýšit výzvu pro NNO k podpoře školního stravování žáků základních škol, to jsou tzv. obědy do škol. Navrhujeme, aby se částka 30 mil. zvýšila o částku 10 mil., a to z toho důvodu, že v minulých letech částka navyšována nebyla. V současné době se podařilo zapojit do projektu takřka 10 000 dětí, ovšem odhady hovoří o tom, že takový počet dětí, které se nemohou zúčastnit školního stravování, je mnohem vyšší a mohl by se týkat až 100 000 dětí. Proto si myslím, že je dobré tuto částku navýšit minimálně podle našeho návrhu o 10 mil. Kč.

Samozřejmě jsme nezapomněli ani na hasiče a navrhujeme zvýšit v kapitole 314 Ministerstvo vnitra v ukazateli výdaje Hasičského záchranného sboru ČR o částku 300 mil. Kč na investiční výdaje, a to z toho důvodu, že se to týká investičních záležitostí, jako je rekonstrukce střech, vrat, garáží, podlah atd., resp. jsou to menší investiční výdaje, na které se zapomínalo, a týká se to budov a zařízení, které slouží pro výcvik a vzdělávání jednotek Sdružení dobrovolných hasičů obcí, a samozřejmě také mohou sloužit v případě nějaké živelné katastrofy tyto prostory právě pro krizové štáby měst a obcí.

Pak tady máme dva menší pozměňovací návrhy. Jeden se týká kapitoly Ministerstva kultury a navrhujeme zvýšit výdaje této kapitoly o částku 3 mil. Kč, která bude využita na účelovou dotaci na rehabilitaci památníku Jana Palacha před novou budovou Národního muzea. Myslím, že by bylo dobré podpořit tento pozměňovací návrh právě na rehabilitaci památníku Jana Palacha před novou budovu Národního muzea, tedy před někdejším Federálním shromážděním. Památník byl v roce 1969 navržen architektem Karlem Pragerem a měl se sestávat z ocelového pylonu, vysokého téměř 30 metrů, a žulové plastiky Plamen sochaře Miloslava Chlupáče. A právě na onen pylon a umístění kamenné desky by měly být určeny tyto finanční prostředky. Podrobnosti také najdete v systému v pozměňovacím návrhu.

Dále mi dovolte, abych představila svůj pozměňovací návrh a návrh, ke kterému se také připojil pan poslanec Mikuláš Ferjenčík, a ten se týká výdajů, které bychom rádi snížili, a to v kapitole všeobecná pokladní správa ve specifickém ukazateli sociální výdaje, náhrady, neziskové a podobné organizace a v položce Český svaz bojovníků za svobodu, a to ve dvou variantách. Snížit výdaje buď o částku 6 mil. 300 Kč, popř. varianta druhá říká, že by se částka snižovala o 3 150 tisíc Kč, a zároveň bychom tyto prostředky přesunuli do položky Československá obec legionářská, a to na opravu a projekt Larischovy vily, která je spjata s tragickým osudem obyvatel nedaleké obce ležáky. V podzemních prostorách vily byly v souvislosti s atentátem na Heidricha vězněni čeští vlastenci z okolí. Nedaleko vily bylo zřízeno provizorní popraviště, na kterém rukou okupantů vyhaslo 194 životů nevinných lidí a vlastenců. Proto si myslíme, že by to byl dobrý symbol, právě přesunout tyto finanční prostředky organizaci, která se skutečně stará o to, aby byly prosazovány ideály a hodnoty této organizace, týkající se našich dějin.

Na závěr mi dovolte představit pozměňovací návrh, který se týká kapitoly Ministerstva dopravy, a navrhuje se zvýšit specifický ukazatel dotace pro Státní fond dopravní infrastruktury za účelem zvýšení finančních prostředků v dotačním titulu na financování druhých a třetích tříd ve vlastnictví krajů o částku 4 mld. Kč.

Důvod, proč jsme tento pozměňovací návrh připravili, je následující. Zaznamenali jsme, že pan premiér slíbil krajům tuto částku na opravu silnic druhých a třetích tříd, avšak také jedním dechem dodal, že tyto peníze nejsou v rozpočtu. Vzhledem k tomu, že se domníváme, že podle posledního usnesení vlády, kdy ona rozhodla o přidělení částky 2,8 mld. Kč právě na silnice druhé a třetí třídy, kdy toto rozhodnutí padlo v dubnu a kdy je potom těžké soutěžit projekty na opravu těchto komunikací, a vzhledem k tomu, v jakém stavu se tyto komunikace nacházejí, tak si myslím, že by bylo dobré tuto částku zahrnout již do státního rozpočtu na rok 2019, a my jsme se snažili najít v jednotlivých kapitolách tyto finanční prostředky tak, aby je Ministerstvo dopravy, resp. Státní fond dopravní infrastruktury měl k dispozici.

Vážené dámy, vážení pánové, tolik ve stručnosti naše pozměňovací návrhy. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama