prof. MUDr. Jaroslav Malý, CSc.

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,14. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

19.12.2018 19:54:00

Dochází ke střetu nejméně sedmi skupin zájemců

Dochází ke střetu nejméně sedmi skupin zájemců

Projev na 4. schůzi Senátu 19. prosince 2018 k návrhu zákona, kterým se mění zákon o soudních exekutorech a exekuční činnosti, o soudech, soudcích, přísedících a státní správě soudů, o insolvenčních správcích.

Vážený pane místopředsedo, vážený pane ministře, vážená paní garanční zpravodajko, dámy a pánové, dobré odpoledne, musím říci, že nejsem moc rád, že budu tady vystupovat, ne že bych vás nerad viděl, to v žádném případě, ale už ta citace toho zákona, který má celkem 12 řádků, ve mně budí trošičku hrůzu. Nakonec to bylo vyjádřeno i v těch předchozích projevech pana ministra i paní garanční zpravodajky, že se jedná o velice složitý materiál, který zasahuje do 4 platných zákonů, dalších 4 platných zákonů. Zřejmě s tím mají potíže i erudovaní legislativní právníci.

Já než přečtu dva závěry VZSP, tak bych chtěl přece jenom lehce zmínit to, co tady nezaznělo ani v projevu pana ministra ani v projevu paní garanční zpravodajky. To, co tady zaznělo, je jasné. Jedná se o to, že bychom měli nějakým způsobem reagovat na dluhovou past, na lidi, kteří se dostali do dluhové pasti, měli bychom vyhlásit jakousi dluhovou amnestii pro vhodné typy dlužníků.

Z toho, co jsem jako zpravodaj novely zákona dostal před projednáváním, je evidentní, že dochází, a to už říkal i pan ministr, k obrovskému, neříkám, že boji, ale střetu nejméně 7 skupin zájemců. Sedm skupin zájemců tady je. Nejsou to jenom dlužníci a věřitelé. Jsou to zástupci dlužníků, zástupci věřitelů, jsou to insolvenční správci, jsou to soudci a jsou to také advokáti a jsou to také exekutoři. Čili těch zájemců o tento zákon je obrovské množství. Už jenom vyvážit to, aby to všem vyhovovalo, je téměř nemožné.

Ta účinnost toho zákona je navrhována 1. dnem čtvrtého kalendářního měsíce následujícího, je to zákon, který má celkem 5 bodů. Je tam jednak návrh na povolení oddlužení a rozhodnutí o něm, jednak jsou tam formy způsobu oddlužení, jednak je tam citován exekuční řád, zákon o soudech a soudcích a zákon o insolvenčních správcích. Paní garanční zpravodajka říkala, říkal to i pan ministr Kněžínek, že v Poslanecké sněmovně k tomu byla mnohahodinová diskuse. Já řeknu jenom číslo. V Poslanecké sněmovně bylo do té novely zavedeno celkem 28 připomínek, které byly odsouhlaseny. Čili už to samo o sobě svědčí o tom, že se nejenže hledalo křehké vektorové sčítání názorů, ale že možná některé z nich nebudou úplně ve smyslu původního vládního návrhu.

Já jsem obdržel řadu podnětů a návrhů, protože o tom jednal také VZSP, tak bychom chtěli přesně ty dva typy změn, které se tam dostaly v Poslanecké sněmovně z pera, tuším, pana poslance Nachera, vrátit do původní formy, do znění, které bylo předkládané vládou. Jedná se o dva paragrafy.

Jedná se o § 395, který v podstatě v té změně poslanecké do určité míry pro určitou skupinu lidí znesnadňuje přístup do oddlužení. To je to podstatné. On znesnadňuje přístup do oddlužení. Říkala to i paní garanční zpravodajka.

A ten druhý zákon, který chceme dát jako pozměňovací návrh v rámci našeho výboru, je § 412a, který se týká plnění splátkového kalendáře, dlouze o tom hovořil pan ministr. Přesto se domníváme, že by výrazně ten doplněk poslance Nachera a doplněk, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou, snižoval úroveň toho insolvenčního správce a zcela zbytečně honil ty lidi k soudu, který by rozhodoval o věci, jestli splácí nebo nesplácí. To přece musí vědět ten insolvenční správce, jestli má nárok na oddlužení nebo nemá nárok na oddlužení.

Takže já bych si s dovolením přečetl oba ty naše závěry. Ten první má číslo 12/2. Já nebudu číst celé to znění zákona, protože, jak jsem říkal, je na 10 řádků. Čili senátní tisk č. 12, po odůvodnění zástupce předkladatele Mgr. Michala Fraňka, náměstka ministra spravedlnosti, a po zpravodajské zprávě senátora Jaroslava Malého a po rozpravě výbor doporučuje Senátu PČR vrátit návrh zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, které jsou přílohou tohoto usnesení, určuje mě zpravodajem výboru pro to jednání a pověřuje předsedu výboru, senátora Lumíra Kantora, aby toto přednesl předsedovi Senátu, Jaroslavu Kuberovi.

A máme tady ještě doprovodné usnesení, které má číslo 12/3. Tady se v něm říká, že výbor žádá ministra spravedlnosti, aby ve lhůtě jednoho roku od účinnosti předkládané novely zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční novela):

I. předložil do VZSP statistiky, dokládající počet dlužníků, kteří vstoupili do oddlužení podle nových pravidel, charakteristiku a strukturu těchto dlužníků a také průměrnou výši dluhů,

II. považuje za žádoucí, aby budoucí dopady insolvenční novely průběžně vyhodnocovalo také ministerstvo práce a sociálních věcí, a to zejména s ohledem na tvrzení uvedená v důvodové zprávě, předkládané spolu s vládním návrhem zákona, podle které nová pravidla oddlužení pomohou dostat dlužníky z dluhových pastí a vrátit je ze šedé zóny a závislosti na sociálních dávkách do aktivního ekonomického života, což má také přinést úspory na straně veřejných rozpočtů,

III. pověřuje předsedu výboru, senátora Lumíra Kantora, aby s přijatým usnesením seznámil ministra spravedlnosti a ministryni práce a sociálních věcí.

Tolik moje sdělení, děkuji vám.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama