30.01.2019 21:28:01
BIS nelegitimně sleduje a hodnotí výuku dějin a českého jazyka a literatury
K hodnocení českých pedagogů a výuky dějin a českého jazyka a literatury Bezpečnostní informační službou a k selhávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy při obhajobě kompetencí resortu a ústavních a zaměstnaneckých práv pedagogů
místopředseda výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
Sněmovní 4, 118 26 Praha 1
V Praze dne 29. ledna 2019
Otevřený dopis ministru školství, mládeže a tělovýchovy Ing. Robertu Plagovi, Ph.D., ke sledování a hodnocení českých pedagogů a výuky dějin a českého jazyka a literatury Bezpečnostní informační službou a k selhávání Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy při obhajobě kompetencí resortu a ústavních a zaměstnaneckých práv pedagogů vůči nelegitimnímu a nelegálnímu zasahování BIS (poskytnuto také ČTK)
Vážený pane ministře,
s mimořádným znepokojením jsem zaznamenal závažná fakta o nepřípustném, skandálním postupu Bezpečnostní informační služby (BIS) včetně nekvalifikovaného sledování a hodnocení pedagogů a metod i obsahu výuky dějin a českého jazyka a literatury a negramotného ovlivňování resortu školství a vzdělávání, za který právě Vy nesete ve vládě osobní odpovědnost.
Připomínám, že tato fakta vyšla naplno najevo, když BIS ve své Výroční zprávě za rok 2017, publikované loni, uvedla, že podle ní „moderní dějiny prezentované ve školách jsou de facto sovětskou verzí moderních dějin“ a že „proruským panslovanstvím je …zasažena i výuka českého jazyka a literatury“.
Dovolím si pro přesnost ocitovat zcela hloupou a nevzdělaneckou fantazii BIS publikovanou v její Výroční zprávě, že: „Sovětský svaz prohrál studenou válku, ale sovětskou propagandu nikdo neporazil a její kontinuální vliv nenarušil. Moderní dějiny prezentované ve školách jsou de facto sovětskou verzí moderních dějin a proruským panslovanstvím je do jisté míry zasažena i výuka českého jazyka, resp. literatury (národní obrození). Trvající vliv sovětské propagandy a fakt, že Rusové ovládají moderní dějiny (Orwell: Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost. Kdo ovládá současnost, ovládá minulost.), tvoří základ pro současné ruské vlivové operace všeho druhu a tedy i hybridní strategie.“
Vážený pane ministře,
pokud se BIS zaměřila na sledování a hodnocení českého školství, působení pedagogů a obsahu a metod výuky moderních dějin a českého jazyka a literatury ve školách Vámi řízeného resortu, pak by tak mohla učinit, jak to sama ve své Výroční zprávě uvádí, jen podle § 3 zákona č. 153/1994 Sb.
To ale de facto znamená, pokud BIS Vás, Vaše ministerstvo a pedagogy nepodezírá přímo ze spolupráce se zpravodajskými službami cizí moci a z účasti na organizovaném zločinu a terorismu nebo z ohrožování státního a služebního tajemství, že se BIS na sledování výuky moderních dějin a české literatury a na působení vyučujících pedagogů mohla zaměřila pouze a výhradně jen proto, že učitele, Vaše ministerstvo a Českou školní inspekci (ČŠI) považuje za subjekty důvodně podezřelé ze „záměrů a činností namířených proti demokratickým základům, svrchovanosti a územní celistvosti České republiky“ a z „činností, jejichž důsledky mohou ohrozit bezpečnost České republiky“.
Protože negramotné fantazie ředitele BIS a jejích zaměstnanců o „nenarušeném kontinuálním vlivu“ „sovětské propagandy“ v českém školství a ve výuce moderních dějin a českého jazyka a literatury vykazují, jak to již zaznělo ve veřejném mínění a bylo i publikováno, znaky silvestrovského či aprílového žertu, očekával jsem, že jako odpovědný ministr se veřejně a zejména pak i na jednání vlády důrazně ohradíte proti pokusu BIS vstupovat do zákonné působnosti Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, a tedy de facto proti zcela nelegitimnímu a nelegálnímu pokusu pracovníků a ředitele BIS rozšiřovat své pole působnosti na sledování a hodnocení pedagogů a výuky moderních dějin a českého jazyka a literatury.
Vámi řízené ministerstvo a Vy osobně však namísto toho, aby se ředitel BIS Michal Koudelka začal z nelegitimního, ostudného a negramotného jednání své služby zodpovídat vládě, jste vstoupili do přímého vyjednávání s BIS o vzájemných pozicích a o obsahu výuky a vzdělávání. Tím jste umožnil, aby ředitel BIS, který má být ze zákona kontrolován a úkolován vládou, nelegitimně zaujal pozici suveréna oprávněného překračovat zákonné kompetence BIS a stal se rovnocenným partnerem ministru resortu školství a vzdělávání a zároveň svérázným sledovacím a kontrolním orgánem obcházejícím vládu a stavějícím se nad ministra školství, mládeže a tělovýchovy.
Jestliže média informovala o Vašem pouhém „rezervovaném“ postoji k tomu, že BIS sledovala, kontrolovala, negramotně hodnotila a chce nekvalifikovaně ovlivnit obsah výuky a vyučující dějin a českého jazyka a literatury, mám za to, že jste nenaplnil svou povinnost odpovědného ústavního činitele. V té souvislosti také rozumím kritice prezidenta republiky vyslovené na Vaši adresu a jsem znepokojen, že i po skandálu se ředitel BIS s Vaší tolerancí mediálně domáhá, viz deník Právo aj., širších pravomocí, za rámec daný službě zákonem.
Pokud se BIS dlouhodobě, jak je z rozsahu a časté beztrestnosti korupce, organizovaného zločinu a velké hospodářské kriminality zřejmé, nedokáže v mnoha případech vyrovnat úspěšně se svými zákonnými povinnostmi získávání relevantních informací ani v těchto oblastech, pak je s podivem, že chce bez zákonné opory rozšířit svou působnost o kompetence ministerstva školství a ČŠI a hodnotit a nepřípustně ovlivňovat tvorbu vzdělávacího obsahu a sledovat a hodnotit výuku a vyučující dějin a českého jazyka a literatury. Žádám Vás, abyste na jednání vlády vyzval vládu a premiéra k odkázání BIS do zákonných mezí. Očekávám, že mne následně budete o Vašich krocích a stanovisku vlády informovat.
doc. PhDr. Miroslav Grebeníček, CSc..
Vážený pan
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Ing. Robert Plaga, Ph.D.
Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout