“V dubnu loňského roku byly krajům slíbeny čtyři miliardy korun na opravu silnic druhé a třetí třídy. Nicméně i přes tento příslib sama ministryně financí přiznává, že vláda nejspíše poskytne peněz méně,” vysvětluje první místopředseda KDU-ČSL Marian Jurečka, který změnu legislativy navrhuje. “Právě proto je vhodné, aby byla vytvořena pravidla a zákon garantoval, že peníze na výstavbu silnic vyčlení a kraje tak budou moci daleko více systémověji své investice plánovat. Doposud se musí každý rok spoléhat na to, jestli vládě na tyto silnice v regionech zůstanou finance,” dodává.
Pokud by došlo k zvýšení podílu příjmu ze spotřební daně minerálních olejů, nemuselo by to nutně znamenat zvýšení rozpočtu celého fondu, ale určitou stabilizaci financování SFDI z výnosu spotřební daně. Roční příjmy z hrubého výnosu spotřební daně z minerálních olejů by dosáhly přibližně 44 miliard korun za rok. Navrhovaná změna proto cílí na stabilizaci příjmů fondu. Návrh by také zajistil, že z rozpočtu SFDI půjdou peníze přímo na opravu a modernizaci silnic druhých a třetích tříd. V současné době totiž taková garance neexistuje.
Spotřební daň z minerálních olejů většinově hradí řidiči. Nicméně do oprav a modernizace silnic tyto peníze v podstatě téměř neputují. SFDI totiž hospodaří převážně s penězi, které mu přijdou ze státního rozpočtu na základě priorit vlády. Je tedy na politické vůli, jestli se státní peníze na silnice vyčlení, nebo ne. "Proto je nutná úprava - není fér, aby řidiči platili daň z benzinu či nafty a tyto peníze se do silnic neinvestovaly. Pokud se na dani od řidičů peníze vyberou, mají se za to silnice opravit," uzavřel Jurečka.