To rozšiřuje seznam bezpečnostních prvků, které mají být nově instalovány do různých kategorií vozidel v EU. Jde zejména o systémy, které reagují na technologický vývoj a posun směrem k autonomním vozidlům.
„Vývoj v posledních deseti letech pokročil natolik, že lze masově automobily vybavit prvky, které řidičům v případě potřeby pomůžou a zároveň chrání chodce a cyklisty. Bezpečnost za volantem už se nemusí řídit stavem peněženky,“ uvádí česká europoslankyně za ČSSD Olga Sehnalová, která legislativu připravovala.
Sporným bodem návrhu byla Evropskou komisí navržená inteligentní regulace rychlosti, která měla při překročení limitu řidiči aktivně zasahovat do řízení. To však Olga Sehnalová razantně odmítla.
“Stále musí platit, že řidič musí být vždy tím, kdo ovládá své vozidlo. Nesmysl, se kterým přišla Evropská komise, aby vozidlo při překročení rychlostí měnilo jízdní vlastnosti například tím, že řidiči začne tuhnout pedál, jsem z návrhu dostala ven a jsem ráda, že mě kolegové nakonec podpořili. Všechny asistenční prvky musí být možné vypnout. Technika musí řidiči sloužit, ne ho stresovat nebo dokonce ohrožovat!“ je přesvědčena Olga Sehnalová, která se bezpečnosti silničního provozu dlouhodobě věnuje.
Vozidla budou v budoucnu vybavena i tzv. černými skříňkami, ze kterých bude možno získat popis situace těsně před a krátce po dopravní nehodě. Poslankyně prosadila, aby data byla plně anonymizovaná a k dispozici pouze v případě nehody.
“Zařízení budou sloužit pouze a výhradně pro analýzu nehody a ověření funkčnosti bezpečnostních systémů, nikoliv pro šmírování řidičů. Proto jsem prosadila, že údaje z vozidla nebudou nikam odesílány, není možné identifikovat vlastníka vozidla, řidiče ani další pasažéry a užití dat je striktně omezeno,” vysvětluje europoslankyně Sehnalová, která v minulosti stála také u zavedení bezpečnostního systému tísňového volání eCall.
Nařízení se zaměřuje dále na ochranu chodců a cyklistů v provozu. Opatření se týkají zejména autobusů a nákladních vozidel, například konstrukce kabiny, kde by měl být větší prostor pro přímý výhled z kabiny podle typu vozidla.
“Tato opatření naopak vítám a podpořila jsem jejich rychlé zavedení. Na silnicích umírá nebo je vážně zraněno po kolizi s nákladním vozidlem velké množství cyklistů i chodců, což se týká i městského provozu. Zlepšení přímého výhledu z kabiny je nejdůležitějším opatřením pro zvýšení jejich bezpečnosti. Jako aktivní cyklistka mohu jen potvrdit, že každé předjíždění kamionem v provozu je velmi nepříjemný moment a sázka do loterie na vlastní zdraví,“ dodává Olga Sehnalová.
OutStreamVideoPlayerZajímá vás více? Zde jsou odpovědi na často kladené otázky:
Proč je potřeba modernizovat bezpečnostní prvky vozidel?
Podle posledních dostupných údajů v roce 2017 zemřelo na silnicích EU 25 300 lidí, což je číslo, které v posledních čtyřech letech nijak neklesá. Kromě toho je každým rokem při srážkách na silnicích EU vážně zraněno dalších 135 000 lidí. Bez nových iniciativ v oblasti bezpečnosti silničního provozu již dosavadní bezpečnostní opatření nedokážou vyvážit dopady narůstajícího objemu dopravy. Očekává se, že navržená opatření v následujících deseti letech pomohou zachránit až 7300 lidských životů a předejít 20 700 vážných zranění.
Jaké bezpečnostní a asistenční prvky návrh obsahuje?
Jedná se o celou řadu opatření – vyspělé systémy nouzového brzdění, usnadnění montáže alkoholového imobilizéru, systémy na rozpoznávání ospalosti/rozptýlenosti řidiče, signál nouzového brzdění, zapisovač údajů o nehodě, inteligentní systém pro regulaci rychlosti, monitorování tlaku v pneumatikách nebo systémy pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Vedle bezpečnostních opatření na ochranu cestujících ve vozidlech návrh přináší také konkrétní opatření k předcházení smrtelným nehodám a úrazům zranitelných účastníků silničního provozu, zejména cyklistů a chodců, kam patří například tzv. přímý výhled z kabiny nákladního automobilu nebo detekce překážek při couvání.
Nezdraží to vozidla?
Nijak drasticky. Náklady pro zavedení celého balíčku opatření do osobního automobilu jsou odhadovány na deset tisíc Kč. Všechny navrhované technologie jsou nicméně již v současné době na trhu dostupné a standardně instalovány do stále většího množství vozidel. Z předchozích analýz vyplývá, že díky velké konkurenci na trhu se cena nových automobilů v posledních deseti letech pravidelně snižuje, ačkoliv jsou vozidla technicky stále složitější. Díky masovému zavedení dojde ke snížení nákladů výrobců automobilů díky úsporám z rozsahu.
Bude inteligentní regulace rychlosti řidiče omezovat nebo zpomalovat vozidlo?
Ne, kontroverzní pasáž návrhu Komise o tom, že bude systém řidiče v případě překročení rychlosti varovat zpětnou vazbou na akceleračním pedálu (tedy že pedál plynu začne brnět nebo klást odpor), europoslanci odstranili. Řidič bude mít rovněž možnost v případě potřeby systém jednoduchým způsobem vypnout.
Může být černá skříňka zneužita, zavádí se do aut „Velký bratr“?
Evropský parlament podstatně zpřísnil pravidla, týkající se ochrany osobních údajů a zajištění soukromí. Údaje, které zapisovač údajů o nehodě zaznamenává a uchovává, nesmí obsahovat poslední čtyři číslice rejstříkového kódu vozidla VIN ani žádné jiné informace, podle nichž by bylo možné jednotlivě identifikovat konkrétní vozidlo či jeho řidiče. Zapisovač nesmí být rovněž vysledovatelný a nesmí podléhat žádnému stálému zaznamenávání polohy. Údaje mohou být z vozidla vytaženy jen v případě, dojde-li k nehodě, a to pouze vnitrostátními orgány k analýze údajů o nehodách.
Bude se do aut instalovat tzv. alkoholový zámek?
Ne, nejedná se o instalaci zařízení, které brání motorovému vozidlu nastartovat v případě, že řidič je pod vlivem alkoholu. Žádné povinné foukání do automobilu před každým nastartováním. Návrh pouze zavádí instalaci přípravy, která usnadňuje, v případě potřeby, pozdější montáž alkoholových imobilizérů do motorových vozidel. V některých zemích je alkoholový zámek již součástí výbavy nákladních automobilů či autobusů, případně povinný pro řidiče, kteří byli v minulosti usvědčení o požití alkoholu za volantem.
Kdy se tyto bezpečnostní prvky v autech objeví?
Dnešním hlasováním svoji pozici přijal Evropský parlament, který se na výsledném znění ještě musí domluvit s ministry dopravy jednotlivých členských států EU. První fáze navrhovaných opatření začne být do nových modelů vozidel instalována nejdříve za 3 roky, v případě vyspělých technologií (nouzové brzdění) či požadavků na kabiny kamionů ještě o několik let později.