V minulých dnech Magistrát města Ostravy rozhodl o odložení projektu tzv. ekologizace dopravy v Ostravě - Porubě. Nad tímto rozhodnutím osobně jásám a věřím, že zůstane "mrtvým" navždy a že prostředky budou využity při řešení skutečných problémů občanů města.
Projekt byl několikrát zevrubně popsán ze všech stran, proto zopakuji své argumenty z listopadového rozhovoru pro MF Dnes a doplním pár novými postřehy.
Vidím ten projekt jako nesmyslný, megalomanský, zbytečný a svou realizací obtěžující občany žijícími v blížkosti plánované trati.
Budu mít vždycky problém podpořit nesmyslné a drahé projekty, které ke všemu nepřinášejí téměř žádnou přidanou hodnotu. K podobným patří i výstavba tramvajové trati ke Globusu, v rozpočtu města nazvaná „Ekologizace dopravy Ostrava-Poruba“.
Jakožto vystudovaný ekolog marně pátrám po argumentu, který by podobný projekt podpořil jako potřebný a pro občany žádoucí, pokud pominu skutečnost, že většinu zaplatí EU - ale to je jiný příběh.
Protiargumentů proti výstavbě je dle mého velmi mnoho a pokusím se vyjmenovat alespoň ty nejzásadnější.
- ekologizace? Velmi sporné, zda-li projekt takto vůbec můžeme nazvat, vezmeme-li do úvahy minimálně dva roky trvající stavbu spojenou s prachem, hlukem, o dopravních zmatcích nemluvě. A výsledek? Nulové zlepšení životního prostředí, resp. ovzduší - rozdíl ekologické zátěže způsobené provozem tramvají a nyní provozovanými elektrobusy je opravdu minimální, je-li vůbec nějaký. Několik set vykácených původních stromů a jejich nahrazení údajně kvalitnější zelení bych taky nenazval ekologizací.
- cena? I tento parametr hraje ve prospěch elektrobusů a násobně, zatímco tramvaje lze pořídit za cca 40 - 50 mil. kč, elektrobusy startují již na cca 15 milionech, nehledě na nulovou investici do budování trati, smyčky a další tramvajové infrastruktury. Navíc vývoj elektrobusů s rychlodobíjením je velmi dynamický a kopání do země je jen další finanční černá díra.
- další plýtvání prostředky! - V posledních letech byly na plánované trase vybudovány 4 nové kruhové objezdy, jeden z nich byl asi před dvěma lety nákladně zmodernizován. Projekt počítá s nahrazením oněch kruháčů světelnou signalizací, což dozajista naruší plynulost dopravy, a to zejména špičkách. Navíc je plánováno v místě jednoho kruhového objezdu napojení na tzv. severní spoj, který dopravně spojí dálnici D1 s budovanou prodlouženou Rudnou. Hustota provozu se dá velmi těžko predikovat, ale je velmi pravděpodobné, že souběh faktorů světelná signalizace, severní spoj plus zúžení vozovky na jeden pruh v každém směru, a to bez možnosti předjíždění, změní ulici Průběžnou v nonstop ucpaný špunt s popojíždějícími kolonami.
- zrychlení spojení Poruba - centrum Ostravy - podle aktuálních informací to bude asi 8 minut, no nekup to za jednu a půl miliardu.
- názory občanů? Petici proti výstavbě trati podepsalo přes 4 tisíce obyvatel. Budu vždy prosazovat, aby mohli rozhodnout v místních referendech samotní občané dotčených lokalit, tedy 7. a 8. porubského stavebního obvodu a Pustkovce, protože právě života v těchto lokalitách se zamýšlený projekt zásadně dotkne. Zde bych trochu aktivisticky prohlásil: "povyšme právo na klidný a spokojený život mnoha tisíc obyvatel dotčených lokalit nad právem nakoupit si "bezpřestupově" v Globusu".
- průzkum mezi občany za půl milionu - to byla spíše karikatura referenda - bylo dotázáno cca 1500 občanů celé Ostravy, dotazník se téměř vyhnul obyvatelům bydlících podél trati a lidem, kteří o projektu nic nevěděli bylo vše (jistě objektivně) osvětleno a poté dotazník vyplnili. No a pro jistotu byl věk dotazovaných omezen věkem 75 let, což je vrchol.
- další rizika - argument páteřní trati je v našem městě značně rizikový. V Ostravě - Porubě totiž neexistují pro tramvaj nijaké objízdné alternativy jako jsou třeba v Praze či Brně, tudíž při případné nehodě nebo poruše mezi Slovanem a Vodárnou v Nové Vsi, bude provoz tramvají na celém území Poruby zcela ochromen.
- jednoduché a levné řešení? Avizovanou bezpřestupovost při cestě do centra lze docílit jednoduše, a to změnou trasy stávající autobusové linky 49 na její původní kurz, konkrétně přes Futurum, Husův sad až na Bazaly. Současná trasa Poruba - Michálkovice beztak nedává hlubší smysl.
Závěrem: Trať byla plánovaná již někdy před 40 lety a počítaly s ní jednak územní rezervy a druhak rozvoj těžkého průmyslu a s tím spojený nárůst obyvatel. Nic z toho dnes není, územní rezervy jsou často zastavěny domky, fabriky nerostou a město se spíše vylidňuje (jako jedno z mála má úbytek obyvatel). Úkolem politiků by mělo být zkvalitňování věcí které nefungují a neboření a nezasahování do věcí, které po generace fungují skvěle. Jednou z fungujících věcí je doprava Poruba - Centrum. Nasaďme modernější techniku a neotravujme život obyvatel zbytečnou stavbou za 1 500 000 000 kč.
Mgr. Václav Kubín,
zastupitel města Ostravy