MUDr. Olga Sehnalová, MBA

  • Kroměříž
  • zastupitelka města
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,07. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

27.03.2019 8:36:00

Řidič zůstává pánem nad vozidlem

Řidič zůstává pánem nad vozidlem

V noci na úterý bylo dosaženo dohody mezi vyjednavači Evropského parlamentu a Rady ministrů o textu nařízení, které se týká instalace nových bezpečnostních prvků ve vozidlech.

 “Mou prioritou, ke které jsem přispěla svými návrhy na změny, bylo z návrhu komise odstranit zcela škodlivé představy, jako omezování a zasahování do řízení vozidla. To se povadlo, proto jsem dohodu mohla podpořit. Nové prvky musí řidiči pomáhat, ne ho rozptylovat nebo dokonce ohrozit,” uvedla po nočním jednání česká europoslankyně za ČSSD Olga Sehnalová, která dohodu vyjednávala za sociální demokraty.

“Jsem ráda, že jsme našli shodu na tom, že tzv. asistenta rychlosti bude moci řidič kdykoliv vypnout, v textu nejsou ani povinné alkoholové zámky, jak bylo v minulosti mylně v některých médiích uváděno. Naopak jsme podpořili rychlejší zavádění prvků k přímé ochraně cyklistů a chodců, který se týká kabin nákladních vozidel s lepším přímým výhledem,” uvádí poslankyně.

Nové povinné bezpečnostní prvky budou zaváděny do vozidel postupně s odstupem několik let podle kategorií vozidel i typů bezpečnostních prvků. Co návrh v praxi přinese, odkdy, a čeho se řidiči nemusí obávat? Čtěte dále.

Jaké bezpečnostní a asistenční prvky návrh obsahuje?
Jedná se o celou řadu opatření – vyspělé systémy nouzového brzdění, usnadnění možnosti montáže alkoholového imobilizéru, systémy na rozpoznávání pozornosti řidiče, signál nouzového brzdění, zapisovač údajů o nehodě, inteligentní systém pro regulaci rychlosti, monitorování tlaku v pneumatikách nebo systémy pro udržování vozidla v jízdním pruhu. Vedle bezpečnostních opatření na ochranu cestujících ve vozidlech návrh přináší také konkrétní opatření k předcházení smrtelným nehodám a úrazům zranitelných účastníků silničního provozu, zejména cyklistů a chodců, kam patří například tzv. přímý výhled z kabiny nákladního automobilu nebo detekce překážek při couvání.

Bude inteligentní regulace rychlosti řidiče omezovat nebo zpomalovat vozidlo?
Ne, kontroverzní pasáž návrhu Komise o tom, že bude systém řidiče v případě překročení rychlosti varovat zpětnou vazbou na akceleračním pedálu (tedy že pedál plynu začne brnět nebo klást odpor), europoslanci odstranili. Řidič bude mít rovněž možnost v případě potřeby systém jednoduchým způsobem kdykoliv vypnout.

Může být černá skříňka zneužita, zavádí se do aut „Velký bratr“?
Evropský parlament podstatně zpřísnil pravidla, týkající se ochrany osobních údajů a zajištění soukromí. Údaje, které zapisovač údajů o nehodě zaznamenává a uchovává, nesmí obsahovat poslední čtyři číslice rejstříkového kódu vozidla VIN ani žádné jiné informace, podle nichž by bylo možné jednotlivě identifikovat konkrétní vozidlo či jeho řidiče. Zapisovač nesmí být rovněž vysledovatelný a nesmí podléhat žádnému stálému zaznamenávání polohy. Údaje mohou být z vozidla vytaženy jen v případě, dojde-li k nehodě, a to pouze vnitrostátními orgány k analýze údajů o nehodách.

Bude se do aut instalovat tzv. alkoholový zámek?
Ne, žádné povinné foukání do automobilu před každým nastartováním. Návrh pouze zavádí instalaci přípravy, která usnadňuje, v případě potřeby, pozdější montáž alkoholových imobilizérů do motorových vozidel. V některých zemích je alkoholový zámek již součástí výbavy nákladních automobilů či autobusů, případně povinný pro řidiče, kteří byli v minulosti usvědčení o požití alkoholu za volantem.

Nezdraží to vozidla?
Nijak drasticky. Náklady pro zavedení celého balíčku opatření do osobního automobilu jsou odhadovány na deset tisíc Kč. Všechny navrhované technologie jsou nicméně již v současné době na trhu dostupné a standardně instalovány do stále většího množství vozidel. Z předchozích analýz vyplývá, že díky velké konkurenci na trhu se cena nových automobilů v posledních deseti letech pravidelně snižuje, ačkoliv jsou vozidla technicky stále složitější. Díky masovému zavedení dojde ke snížení nákladů výrobců automobilů díky úsporám z rozsahu.

Proč je potřeba modernizovat bezpečnostní prvky vozidel?
Podle posledních dostupných údajů v roce 2017 zemřelo na silnicích EU 25 300 lidí, což je číslo, které v posledních čtyřech letech nijak neklesá. Kromě toho je každým rokem při srážkách na silnicích EU vážně zraněno dalších 135 000 lidí. Bez nových iniciativ v oblasti bezpečnosti silničního provozu již dosavadní bezpečnostní opatření nedokážou vyvážit dopady narůstajícího objemu dopravy. Očekává se, že navržená opatření v následujících deseti letech pomohou zachránit až 3200 lidských životů a předejít 20 700 vážných zranění.

Kdy se tyto bezpečnostní prvky v autech objeví?
První fáze navrhovaných opatření začne být do nových modelů vozidel instalována nejdříve za 3 roky, v případě vyspělých technologií (nouzové brzdění) či požadavků na kabiny kamionů ještě o několik let později. Návrh nyní ještě musí formálně potvrdit Evropský parlament a ministři dopravy států EU.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama