Vážení spoluobčané,
velkým problémem je v našem městě parkování motorových vozidel. Již bylo mnohokrát konstatováno, že osobních automobilů přibývá a pro další parkovací plochy není ve městě místo. Úvahy o budování nových parkovišť místo veřejné zeleně je třeba odmítnout, znamenalo by to proměnu města v neútulný skansen.
Řešením, které je vyzkoušené v jiných městech, jsou parkovací domy. Jejich výstavbu může realizovat buď město, nebo soukromý investor. Obě možnosti mají svá úskalí: pokud by dům stavělo město, bude potřebovat finanční prostředky. A pokud soukromý subjekt, hrozí nebezpečí nastavení vysoké ceny za parkování.
Jako inspiraci je možné využít příklad z Plzně. Tam se rozhodli obě možnosti spojit a zvolili tzv. metodu PPP. V lokalitě na Rychtářce se postaví parkovací dům, který bude od počátku ve vlastnictví města. Dodavatel zajistí výstavbu, financování a údržbu. Smlouva o spolupráci bude podepsána na dobu 20 let (jeden rok výstavba a 19 let provozu). Magistrát bude na základě monitoringu poskytovaných služeb a dostupnosti parkovacího domu platit tzv. poplatek za dostupnost na měsíční bázi, která bude plně reflektovat aktuálně poskytovanou kvalitu a kvantitu služeb podle uzavřené smlouvy. Celkově je tento projekt pro město Plzeň o 7 procent výhodnější, než kdyby radnice budovala a provozovala parkovací dům ve vlastní režii. Výši ceny za parkování bude vždy určovat město. Zjednodušeně se dá říct, že město tak bude platit za službu, nikoliv za výstavbu. Ta jde, stejně jako podmínka udržovat parkovací dům v dohodnutém stavu po dobu 19 let, na vrub investora.
Myslím si, že by takový postup byl využitelný i v Písku. Stačí „jen“ vytipovat na území města vhodné lokality a najít vhodného investora. Ne všude se dle územního plánu vejdou velké mnohapatrové stavby, ale i menší parkovací domy by mohly kritický stav trochu zmírnit. Příklad z Plzně ukazuje, že to jde a nemusí to ani trvat dlouho, ani zruinovat městský rozpočet.