Osobně se mi to nelíbí, protože jednání se nesmyslně protahuje a nic se nevyřeší. V jiných státech, kde mají vyspělejší demokracii, dokázali obstrukce časem odbourat.
Návrh státního rozpočtu počítá pro příští rok s příjmy 1, 085 biliónu korun a výdaji 1, 190 biliónu s tím, že deficit rozpočtu je stanoven na částku 105 miliard. Zároveň kalkuluje s optimističtější variantou vývoje české ekonomiky a jejího růstu o 2, 5 procenta. Jak v úvodu upozornil předkladatel návrhu, ministr financí Miroslav Kalousek, v současné situaci se nedá předpokládat ani s velkou mírou pravděpodobnosti říct, že tato prognóza bude skutečnou ekonomickou a tedy i rozpočtovou realitou roku 2012. Pokud bychom takovou jistotu měli, bylo by zcela namístě uvažovat o tom, zda ještě narychlo nepřepracovat návrh zákona o státním rozpočtu, nesnížit příjmy a výdaje zhruba o 17 až 18 miliard. Problém je však v tom, že tato prognóza nám nedává sebemenší šanci říct, aspoň s přijatelnou mírou jistoty, jaký skutečně očekáváme vývoj a jaký hospodářský růst či recesi můžeme reálně předpokládat pro rok 2012.
Jak ale zdůraznil premiér Petr Nečas, je vláda připravena na změny ekonomické situace reagovat a začátkem roku předstoupit před poslance s návrhem novely rozpočtu na základě vyšší míry poznání a jistoty. Domnívám se, že je správně, když vláda v čele s premiérem Nečasem nepokládá za správné riskovat zásadní přepracování návrhu zákona o státním rozpočtu nadvakrát. Nejprve by šlo o říjnovou prognózu s velkým rizikem, že začátkem příštího roku by se rozpočet s větší mírou poznání musel předělávat podruhé. Výstižně to vyjádřil ministr financí Kalousek, když řekl, že bychom dnes stříleli na velmi nejistý a pohyblivý cíl, a proto pokládáme za správnější zamířit na cíl, který se bude mnohem méně pohybovat a bude mnohem méně v mlze, než je teď.
Osobně jsem vyjádřila návrhu rozpočtu plnou podporu a chci zdůraznit zejména důležitost úsporných trendů, které v sobě zohledňuje. Záměr, s jakým je rozpočet sestaven, chválím, ale zároveň jde i o výzvu, abychom nezpomalovali v trendech, které jsou započaty. A můžeme se pouze ptát, jestli tím směrem, kterým se rozpočet ubírá, jdeme dostatečně rychlým tempem. Měli bychom se vyvarovat dalšího zadlužování a závislostí na půjčkách a ubírání se tzv. řeckou cestou.
Zdůraznit chci také skutečnost, že rozpočet není postaven jen na škrtech a omezeních, jak mu vytýká opozice. Jsem osobně moc ráda, že významnou kapitolou, která neklesá, ale naopak mírně roste, jsou právě výdaje na výzkum, vývoj a inovace jako základní položka, kterou vnímáme jako prorůstovou a nezbytnou z hlediska zvyšování budoucí konkurenceschopnosti. Oproti roku 2011 to představuje nezanedbatelné zvýšení o téměř deset miliard korun na celkových 38,7 miliardy korun, což si dovolím říct je velmi solidní výše peněz věnovaná na tento účel a doufám, že najde smysluplné využití.
Na závěr mě asi stejně jako ostatní koaliční partnery mrzí, že se debata k návrhu rozpočtu nesla opět, jak je poslední dny obvyklé. Především v duchu napadání a obstrukcí namísto seriózní diskuze k rozpočtu. Pokud se nám politická kultura bude dařit zlepšovat, bude to jen ku prospěchu věci.
Jana Fischerová