JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.

  • BPP
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,11. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.04.2019 18:09:17

Kompenzační fond pro Českou poštu nikdy nebyl ustaven

Kompenzační fond pro Českou poštu nikdy nebyl ustaven

Projev na 28. schůzi Poslanecké sněmovny dne 17. 4. 2019 k Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 319/2015 Sb.

Děkuji, vážený pane místopředsedo. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, nejdřív mi dovolte, abych omluvil paní ministryni průmyslu, která přijímá delegaci Vietnamské socialistické republiky, a z toho důvodu ji dnes v rámci druhého čtení k tomuto bodu zastoupím. Jedná se o relativně stručnou novelu zákona o poštovních službách, která reaguje na historický vývoj v téhle oblasti, a týká se problematiky kompenzací tzv. čistých nákladů, kompenzace, která se poskytuje poskytovateli základních poštovních služeb, tedy České poště.

Nicméně ten kompenzační fond fakticky nikdy nebyl ustaven. To znamená - a ta právní úprava posléze byla od roku 2015 nahrazena kompenzací, která se vyplácí ze státního rozpočtu - to znamená, problematiku vyplácení kompenzací ze státního rozpočtu dnes máme upravenou zákonem a od roku 2015 běží.

Vznikl tady nicméně problém, za období, kdy ten kompenzační fond měl existovat a neexistoval, a to jsou konkrétně roky 2013 a 2014, kdy tedy nebylo vlastně dořešeno vyplacení kompenzace právě za ty takzvané čisté náklady. To je právě to, co řeší ten nyní předložený zákon, který v zásadě vytváří legislativní předpoklady pro to, aby České poště mohla být vyplacena kompenzace za ty kalendářní roky 2013 a 2014, a to konkrétně ve výši 800 mil. Kč. Čímž tedy celková náhrada za roky 2013 až 2017 by dosáhla částky 2,6 mld. Kč.

Zároveň k tomu podotýkám, že tato právní úprava, včetně výše kompenzace, byla notifikována v Evropské unii, protože samozřejmě bylo nutné posoudit, zda se jedná o přípustnou veřejnou podporu a postup, který odpovídá požadavkům Evropské unie, a v tomto směru byla ta právní úprava aprobována a je slučitelná s právem Evropské unie.

Chtěl bych zároveň moc poděkovat za projednávání tohoto návrhu na výborech. Byl projednáván jednak výborem pro veřejnou správu a regionální rozvoj, který doporučil ten návrh schválit ve vládou předloženém znění a dále hospodářským výborem, který přijal několik pozměňovacích návrhů. Ty budou posléze představeny. Budeme se o nich bavit potom ještě v dalších čteních. Chtěl bych předeslat, že stanovisko předkladatele je k těmto pozměňovacím návrhům spíše zdrženlivé až negativní, protože máme obavu, že by mohly narušit rychlost, spolehlivost a vůbec kvalitu poskytovaných základních služeb. Koneckonců jsou to zřejmě změny, které byly do jisté míry iniciovány samotným poskytovatelem základních služeb - Českou poštou.

Jinak se těším na debatu v rámci tohoto čtení a moc prosím o to, aby návrh byl propuštěn do třetího, závěrečného čtení, protože je to něco, co opravdu je potřeba řešit tak, aby bylo zajištěno řádné fungování České pošty. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama