Návrh zákona senát schválil loni v listopadu. Rozhodnutí předcházela několikaletá diskuse podpořená statistikami nebo věcnými argumenty. Z nich mimo jiné vyplynulo, že kritickou hladinou alkoholu v krvi, po které prudce stoupá počet nehod zaviněných cyklisty, je 1‰. Například z 103 821 nehod, které v roce 2017 Policie ČR vyšetřovala, jich cyklisté s hladinou do 0,5‰ způsobili 71, což je 68 tisícin všech případů. Pro srovnání: Lesní a domácí zvířata zavinila v roce 2017 12 494 nehod, což je 12 % případů.
„Z tohoto pohledu můžeme brát 1‰ jako cut off hranici a navrženou hodnotu 0,5 ‰ za zcela bezpečnou, dokonce ještě s rezervou,“ vysvětluje senátor Jaroslav Malý. Narychlo spíchnutý návrh ODS o toleranci 0,5 promile alkoholu v krvi u všech řidičů na všech typech komunikací považuje senátor za populistický. „Chybí mi tady jakákoliv dlouhodobá diskuse podepřená například statistikami nehodovosti. Je to nepřijatelný předvolební pokus zaujmout voliče, který navíc nemá skoro žádnou šanci na prosazení,“ komentuje snahu ODS senátor Malý.
Senátor je přesvědčený, že se Češi dokáží chovat stejně zodpovědně jako třeba Rakušané nebo Němci. „Věřím tomu, že náš senátní návrh najde rychlou podporu i v poslanecké sněmovně, aby podle ní cyklisté mohli jezdit ještě letos,“ uzavírá profesor Malý, jehož ambicí je do budoucna vyvolat diskusi o povinnosti nosit ochrannou cyklistickou přilbu pro všechny generace. V případě smrtelných úrazů nemělo helmu v Česku v roce 2017 84 % zemřelých cyklistů.