„Naše školství stojí před zlomovým okamžikem, kdy ve vzdělávacím systému hrají velkou roli nové technologie. Neustále proto hledáme nové cesty, jak naše školství zmodernizovat, jak zavést do výuky nejnovější a nejúspěšnější přístupy a postupy a k jakým kompetencím děti vzdělávat. Velkým vzorem je pro nás finské školství, které se úspěšně daří zavádět na Slovensku,“ říká náměstkyně hejtmana Martina Berdychová odpovědná za oblast školství a dodává, že podobnými semináři chce kraj pomoci aktivním ředitelům a učitelům, kteří hledají způsoby, jak motivovat děti, nastavit správné tempo učení a přitom využít poznatků ze zahraničí.
Obecně platí, že Finsko má jeden z nejlépe fungujících vzdělávacích systémů na světě. Mladí Finové vykazují výborné výsledky v mezinárodních srovnávacích zkouškách v matematice nebo čtenářské gramotnosti. Cílem finských osnov je vytvořit zdravou a šťastnou společnost, získat technologické dovednosti, umět se o sebe postarat, naučit se komunikovat, zkrátka získat dovednosti potřebné v každodenním životě.
„Současní žáci vstupují do světa, v němž je důležité umět řešit problémy, kreativně přemýšlet a používat ty nejmodernější technologie. Žáci přijímají tolik informací, že už není účelem školy učit děti získávat nové informace, ale děti naučit, jak s nimi nakládat, jak je hodnotit, jak je využívat ve svůj prospěch,“ vysvětluje náměstkyně Berdychová.
O své zkušenosti na téma Budování společných hodnot a kultury školy se na semináři podělila Viera Grohová, ředitelka popradské „nejjižnější finské školy“ ze Slovenska. Českým pedagogům představila, co a jak se v jejich škole učí a že je důležité vnímat školu jako živou komunitu, která má v centru své pozornosti rozvoj žáka i přínosnou spolupráci s rodiči.
Seminář, kterého se zúčastnilo více než 50 českých a 15 slovenských pedagogů, se konal v rámci projektu Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání v našem kraji.