Jak už jsem řekl mnohokrát, takové testování může být dobrým sluhou, ale špatným pánem. Pokud budou výsledky těchto testů žáků základních škol fungovat pouze jako poskytnutí zpětné vazby o kvalitě vzdělávání na školách, je to rámcově v pořádku. Pokud však bude ministr do tohoto projektu vnášet názory již zmíněného Václava Klause ml., je to naprosto špatně.
Znovu varuji, že pokud se testování bude odrážet do jakýchkoli veřejných žebříčků, které budou spojeny i s financováním škol, stane se to, co ukazují zkušenosti ze zahraničí: testované předměty jsou vyzdvihovány zcela na úkor ostatních – netestovaných předmětů. Děti budou sice umět pracovat s testy všeho druhu, nicméně kvalitu jejich vzdělání to nijak nezvedne. Je to jako s texty IQ – čím častěji test opakujete, tím „vyšší“ IQ máte, v žádném případě to ale neznamená, že jste fakticky chytřejší.
Dle zkušeností s ministrem Dobešem se však obávám druhé varianty – tedy, že se testování stane prostředkem ke kastaci dětí a „buzeraci“ jednotlivých škol. V případě státní maturity totiž také Josef Dobeš nejdříve říkal, že se bude jednat pouze o zpětnou vazbu, aby následně s velkou pompou představil žebříček kvality škol, na jehož prvním místě snad ani nemohla být jiná škola, než ta, kterou založil jeho věrný Václav Klaus ml.
Musím však uznat, že jsem dnes poprvé po dlouhé době slyšel z úst ministra školství Josefa Dobeše i něco, co má hlavu a patu, a totiž, že je v rámci výše uvedeného testování důležité hodnotit klima na školách, které je podle posledních průzkumů na českých školách velmi špatné. Bohužel mám pocit, že je to jediné pozitivum celého projektu testování, které může pod vedením Josefa Dobeše systém českého školství naprosto rozvrátit a vrátit jej kamsi přes 250 let staré Tereziánské reformy.